مدیریت دانش کسب و کار

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟Reviewed by Salari7 on Feb 16Rating: 5.0

از دیدگاه سطحی، ابتدا بلاک چین (BlockChain) را یک به عنوان بایگانی که اطلاعات روی آن ثبت میشوند در نظر بگیرید. شاید بلاک چین با چیزهایی که با آن قبلا با آنها آشنا بوده اید خیلی تفاوت نداشته باشد، مثل ویکیپدیا. با استفاده از بلاک چین، افراد زیادی میتوانند گزارشات مختلفی را به یک نوع بایگانی اطلاعات وارد کنند و همچنین کاربران میتوانند چگونگی ثبت و به روزرسانی اطلاعات را کنترل کنند. به همین ترتیب، مقالات ویکیپدیا هم محصول یک ناشر نیستند بنابراین در ویکیپدیا هم فقط یک فرد اطلاعات را کنترل نمیکند.

با این حال، با بررسی های عمیق تر، تفاوت هایی که باعث می شود فناوری بلاک چین منحصر به فرد باشد، روشنتر می شود. در حالی که هر دو در شبکه های توزیع شده (اینترنت) اجرا می شوند، ویکی پدیا در شبکه جهانی وب (WWW)، با استفاده از یک مدل کلاینت سرور، طراحی شده است. در ویکیپدیا، یک کاربر، با مجوزهایی که در حساب کاربری خود توسط سیستم برایش تعیین میشود قادر است همه یا برخی از ورودی های ویکیپدیا را که در یک سرور متمرکز ذخیره شده اند، تغییر دهد. هر زمان که یک کاربر به صفحه ویکی پدیا دسترسی پیدا کند، نسخه به روز شده دیتابیس را دریافت میکند اما تفاوت اصلی این است که کنترل پایگاه داده همچنان با مدیران ویکیپدیا باقی میماند و کنترل دسترسی ها و مجوز ها توسط یک مقام مرکزی حفظ میشود. به نوعی مدیران ویکیپدیا میتوانند یک مقاله را هر زمان که بخواهند حذف کنند اما در بلاک چین کاربران شبکه مالک اطلاعات پایگاه داده هستند و اطلاعات روی بلاک چین پاک نمیشود.

دیتابیس ویکیپدیا بر روی یک یا چند سرور خاص توسط کاربران ویرایش میشود و همه کاربران نسخه جدید را مشاهده میکنند اما در بلاک چین، هر نود (node) در شبکه یک گزارش مستقل ثبت میکند و هر رکورد مستقل با رکورهای دیگر تبدیل به یک مجموعه ای از گزارشات رسمی میشوند. این تفاوت است که فناوری بلاک چین را بسیار مفید می کند. این فناوری یک نوآوری جالب در ثبت و توزیع اطلاعات است.

با این حال، فناوری بلاک چین با همه مزایایی که دارد، به خودی خود، یک فناوری جدید نیست بلکه این ترکیبی از تکنولوژی های تجربی است که به روش جدیدی با یکدیگر فعالیت می کنند. این هماهنگی بین سه فناوری (اینترنت، رمزنگاری کلید خصوصی و یک پروتکل ایجاد انگیزه برای کار) به وجود آمده است که بیت کوین را بسیار کاربردی ساخته است.

تعریف اعتماد دیجیتال

اعتماد یک تایید پر ریسک در مورد خطر بین گروه های مختلف است و در دنیای دیجیتال تعیین اعتماد اغلب به احراز هویت و اخذ مجوزها نیاز است. به طور خلاصه ما میخواهیم از طرف مقابل خود مطمئن شویم که «آیا فردی که خودتان می گویید هستید؟» و «آیا شما قادر به انجام آنچه که وعده داده اید هستید؟»

در بحث فناوری بلاک چین، کلید خصوصی رمزنگاری شده، یک ابزار مالکیت قدرتمند را فراهم میکند که نیازهای احراز هویت را برآورده میکند. داشتن یک کلید خصوصی به معنای مالکیت است.

تأیید اعتبار کافی نیست، داشتن مجوز، دارا بودن پول کافی برای انجام تراکنش و … نیاز به اعتماد سازی دارند و برای این کار نیاز به یک شبکه توزیع شده نظیر به نظیر است. یک شبکه توزیع شده از فساد یا شکست مجموعه جلوگیری میکند. این شبکه توزیع شده نیز باید در کار حسابداری قابل اجرا باشد و از همه مهمتر امنیت آن باید تضمین شده باشد. تایید تراکنش ها نتیجه اجرای قوانین پروتکل توسط تمام شبکه است.

تأییدیه و مجوز ارائه شده در این راه، بدون نیاز به افراد شخص ثالث، امکان تعامل در دنیای دیجیتال را فراهم میکنند. امروزه کارآفرینان صنایع در سراسر جهان این پیشرفت را تحسین می کنند.

فناوری بلاک چین (زنجیره ی بلوکی)

فناوری بلاک چین اساساً یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد و یا دفتر کل عمومی از همه تراکنش‌ها یا رویدادهای دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل دهنده اش به شکل مشترک اجرا می‌شود. هر تراکنش در دفتر کلی عمومی با توافق اکثریت اجزای سیستم محقق میگردد. اطلاعاتی که یکبار وارد سیستم شده باشد، هرگز پاک نمی‌شوند. بلاک چین برای هر تراکنش منحصر به فردی که ایجاد شده باشد، اطلاعات قطعی و قابل بازبینی را ثبت می‌کند. برای مثال دزدیدن کلوچه از مغازهای خلوت بسیار ساده تر از دزدیدن آن از یک فروشگاه بزرگ در حضور هزاران شاهد است.

سه اصل باز بودن، عدم تمرکز و غیر قابل هک بودن به خوبی توسط این نوآوری کم نظیر که با اختراع ماشین چاپ، اختراع موتور بخار و یا حتی اینترنت در یک طراز اهمیت قرار دارد پوشش داده میشود.

اظهارنظرها درباره بلاک چین

اظهارنظرهای متعددی در تأیید اهمیت فناوری بلاک چین وجود دارد. برای مثال یکی از کارشناسان معتبر فناوری اطلاعات مدل «بلاک چین توزیع یافته تطبیق پذیر» را مهم‌ترین نوآوری بعد از اینترنت معرفی کرده است.

«یوهان پالیچاتا» از بانک مشهور پاری بأس بی.ان.پی در مجله «کویتت است سی» در مورد بلاک چین بیت کوین نوشته است: نقشی نرم افزاری که امکان عملیاتی شدن واحد پول دیجیتال را به وجود آورده است، نظیر نقش اختراع موتور بخار یا موتور احتراقی در دنیای صنعت است و قابلیت این را دارد تا جهان مالی و آنچه در آن است را متحول کند. این فناوری می‌تواند دنیای دیجیتالی را متحول کند و با استفاده از خصوصیت «تفاهم توزیع یافته» برای هر تراکنشی آنلاین قدیمی یا فعلی، تراکنش‌ها را به نحوی اجرا نماید که دارایی های دیجیتالی در آینده نیز قابل شناسایی باشند و این امر بدون در خطر افتادن حریم خصوصی و رعایت امنیت دارایی‌های دیجیتالی و طرف‌های درگیر انجام می‌پذیرد.

آیا در بلاک چین اطلاعات دینامیک و پویا قابل بررسی و شنود هستند؟

با مثالی ساده ،بلاک چین ها مانند نامه های مهر و موم شده قدیمی هستند که اگر آن ها را باز کنید همه خواهند فهمید. بلاک چین ها قابلیت زیادی برای حافظت و نگهبانی از اطلاعات گزارش ها دارند.

آیا داده‌ها باید توسط یک نهاد مرکزی کنترل شود؟

قطعاً کنترل داده‌ها توسط یک شخص ثالث برای مسائل هویتی و جلوگیری ازکلاه‌برداری خوب است اما به شرطی که شخص ثالث کاملاً مناسب این کار باشد و حریم خصوصی افراد نقض نشود. کنترل انسانی باعث ایجاد مشکلاتی به صورت خواسته یا نخواسته می‌شود. اما وقتی این کار را شبکه‌ای از میلیون‌ها کامپیوتر انجام دهد، حریم خصوصی افراد به بهترین شکل حفظ می‌شود و بلاک چین این مشکل را کاملاً حل کرده است و رمزنگاری کلید خصوصی باعث شده که برای انجام تراکنش‌ها نیازی به افراد و نهادهای متمرکز نباشد.

آیا یک پایگاه داده که تراکنش‌ها را در صدم ثانیه انجام می‌دهد از بلاک چین بهتر است؟

به هیچ وجه این‌گونه نیست، اگر اینطور بود هیچ وقت بلاک چین به این جایگاه دست نمیرسید. امنیت و غیرمتمرکز بودن تراکنش‌ها بسیار مهمتر از سرعت آن است. بلاک چین با داشتن قابلیت استخراج و با شبکه‌ای از میلیون‌ها کامپیوتر بصورت کامل امنیت تراکنش‌ها را تأیید می‌کند. اما قطعاً راه حل‌هایی برای انجام سریع‌تر تراکنش‌ها در آینده معرفی خواهد شد.

آینده موسیقی با مفهوم بلاک چین

چقدر خوب می‌شود اگر هنگام باز کردن یک برنامه مانند اسپاتیفای، بجای این‌که اسپاتیفای هزینه هنری را از شما بگیرد تا حق امتیاز را به هنرمند پرداخت کند، به‌طور مستقیم به هنرمند پرداخت کنید. به عنوان مثال، هنگامی‌ که شما در ثانیه سی و پنجم یک آهنگ هستید، یک یا دو سنت بطور مستقیم از حساب مالی شما به هنرمند پرداخت شود. مقدار آهنگی که شما گوش کرده‌اید و آنچه شما پرداخت کرده‌اید، توسط بسیاری از رایانه‌های دیگر تأیید شده است و در پایگاه داده‌ها ثبت شده است. Ujo music و Voise از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

آینده ذخیره‌سازی فایل با مفهوم بلاک چین

بجای اینکه فایل‌های خود را در سرورهای Dropbox یا One drive ذخیره کنید، تصور کنید که فایل شما بتواند به قطعات کوچک تقسیم شده و در هزاران یا میلیون‌ها کامپیوتر در سراسر جهان ذخیره شود. اینکه چه بخشی از فایل‌ها مال شما است و هر بخش در کجا ذخیره شده است، قابل‌تغییر نیست. فقط شما کلید مشاهده قطعات به‌عنوان یک فایل کامل را دارید و هیچ سازمانی اطلاعات شما را ندارد.

آینده انرژی با مفهوم بلاک چین

تصور کنید یک کشور پر از خانه‌های مجهز به باتری‌های تسلای قابل شارژ (Tesla Powerwall) که برق منزل را تأمین می‌کند است، که بجای جدا بودن از شبکه، آن‌ها به شبکه وصل‌ هستند، اما آن‌ها به تولیدکننده انرژی، پولی پرداخت نمی‌کنند. درواقع، در این آینده هیچ نیازی به این تولیدکننده‌های انرژی‌های سنتی وجود ندارد. در عوض، خانه‌ها به‌طور خودکار انرژی تولید و ذخیره می‌کنند و بر اساس آن‌که کدام همسایه‌ها نیاز به برق اضافی دارند و کدام خانه‌ها بیش از حد انرژی در باتری‌های خود دارند، برق را با خود تبادل می‌کنند. به خاطر وجود مفهوم بلاک چین این کار دیگر تخیلی نیست. از استرالیا تا نیویورک همه از این نوع مدل استفاده می‌کنند.

آینده دموکراسی با مفهوم بلاک چین

در MiVote.org.au از این تکنولوژی مشترک برای رأی‌گیری استفاده شده است. درواقع، بیت کوین (که نشان‌دهنده ارز هستند) را با نشانه‌هایی از خودمان‌ که نماینده‌ی آرا است، جایگزین کرده‌اند. بجای هزینه کردن بیت کوین، شما رأی می‌دهید. همان مزایایی که ما با سکه‌های دیجیتال می‌بینیم، برای این آرا وجود دارد، اعتبار و مشروعیت آن‌ها توسط رایانه‌های بسیاری از مردم تأیید شده است و داده‌های رأی‌گیری هرگز نمی‌تواند مورد سواستفاده قرار گیرد. این آرا با همان نتیجه، برای همیشه وجود دارد.

اطلاعات بیشتر در خصوص بلاک چین

پس از مطالعه این مقاله آموزشی ممکن است سوالاتی در خصوص فناوری بلاک چین در ذهن شما ایجاد شده باشد، لذا به همین منظور شما عزیزان میتوانید در کلیپ آموزشی ”بلاک چین چیست؟” اطلاعات بیشتری را مشاهده کرده و یا از طریق فیلم آموزشی ارایه شده در سایت، اطلاعات کاربردی بیشتر همراه با جزئیات را در این خصوص استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ