مدیریت دانش کسب و کار

نکاتی برای استخدام افراد مناسب در کسب و کارها

“هیچ چیز به اندازه استخدام افراد نامناسب رشد کسب و کارتان را کند نمی کند”              

برخی معتقدند چالش برانگیزترین بخش راه اندازی یک کسب و کار، یافتن شریک و یا همان بنیان گذار است. برخی هم از مشکلات قانونی یا حقوقی گلایه می کنند و همچنین گروهی دیگر هم تامین سرمایه اولیه را چالش اصلی می دانند.

راه اندازی یک کسب و کار چالش های زیادی دارد مانند ریسک های فناوری، مشکلات مالی، موانع قانونی و مشکلات تامین سرمایه مورد نیاز برای کسب و کاراما با این حال، هیچ چیز به اندازه استخدام افراد نامناسب یا حتی داشتن تعداد نامناسبی از افراد شایسته، رشد کسب و کارتان را کند نمی کند و حتی گاهی همین موضوع استخدام فرد نامناسب باعث شکست یک کسب و کار میشود!

در این مطلب راه هایی را برای انتخاب فرد مناسب برای کسب و کارمان باهم مرور میکنیم.

۱٫ افراد شایسته را بیابید

یافتن افراد شایسته وقتی در یک دفتر کار ساده و اولیه با چند بنیان گذار اولیه شروع به کار می کنید، بسیار دشوار است. یعنی درست زمانی که بیشترین نیاز را به آن ها دارید. به ویژه وقتی کسب و کارتان شهرت کافی و یا خودتان پیشینه ای موفق به عنوان یک کارآفرین نداشته باشد. (به زبان ساده وقتی هنوز برند نشده اید!)

استخدام افراد اشتباه بدتر از عدم استخدام است. کسی که دیدگاه و نظراتتان را قبول ندارد یا چشم انداز و اهداف کسب و کارتان به او انگیزه نمی دهد زمان و انرژی تان را هدر می دهد و رشد کسب وکارتان را کاهش می دهد و حتی ممکن است شما را هم ناامید کند.

یک راه یافتن افراد مناسب، معرفی آن ها توسط دوستان و همکارانتان است. این روش برای یافتن افراد مناسب بسیار مفید است، زیرا احتمال موافقت آن ها با دیدگاهتان و تداوم انگیزه آن ها در راستای کار و هدفتان بیشتر است. به نحوی میتوان گفت این افراد عموما به اهداف و برنامه ها و ذهنیت شما نزدیک ترند.

۲٫ برای استخدام استعدادهای برتر پول خوبی بپردازید

ممکن است بخواهید در استخدام افراد در شرکتتان از پرداخت برخی حقوق و پاداش هایش چشم پوشی کنید و یا بقول برخی افراد هزینه های منابع انسانی را کاهش دهید و مدیریت هزینه کنید. اما این اشتباه بسیار بزرگی است که احتمالاً همه ما بوت استرپها یک بار مرتکب شده ایم! اتفاقا استخدام یک فرد نامناسب هزینه بسیار زیادی در بر خواهد داشت، زیرا بعدها مجبوریم برای استخدام فرد جایگزین زمان و هزینه بیشتری بپردازیم. فراموش نکنید که هزینه استخدام فردی نامناسب بسیار بیشتر از اندکی بیشتر هزینه کردن برای فرد مناسب است.

۳٫ صبور باشید

وقتی آماده استخدام کردن شدید سعی کنید بهترین تأثیر ممکن را روی نامزدها در طی فرآیند پذیرش بگذارید. حتی ممکن است چند ماه طول می کشد تا استخدام اولین افراد به نتیجه برسد. مؤثر بودن فرآیند استخدام نوعی سرمایه گذاری روی آینده کسب و کارتان است. بنابراین باید به کارکنان جدید زمان کافی برای یادگیری راه و چاه و تبدیل شدن به عضوی سازنده در تیمتان را بدهید.

۴٫ بدانید چه کسی را می خواهید استخدام کنید و چه کارهایی باید انجام دهند

در تنظیم برنامه استخدامتان باید درباره مهارت ها و طرز فکرهای خاص موردنیاز در هر پوزیشن شغلی فکر کنید. قبل از پیوستن نامزدها به تیم، فهرستی از انتظاراتتان از کارکنان به صورت روزانه تهیه کنید به طوری که هر شخص از همان ابتدا کارش را بداند. مثلا یک گرافیست و یک مهندس نرم افزار اصلا شبیه هم نیستند و این مشاغل وظایف تاکتیکی بسیار متفاوتی دارند.

۵٫ در پروسه استخدام شفاف باشید

شفاف بودن برای گسترش اعتماد و رابطه دوستانه با نامزدها بسیار مؤثر است. باید نسبت به خواسته هایتان، نحوه کار شرکت، نحوه فرآیند استخدامی، میزان حقوق و دریافتی ها و مسیر رشد فرد در شرکت شفاف باشید.

اگر فردی با مجموعه ای از مهارت های خاص می خواهید صادقانه بگویید. اطلاعاتی درباره شرکت ارائه کنید تا نامزدها شناختی نسبت به نحوه کار با شما داشته باشند. پروسه استخدام را شفاف کنید تا نامزدهای علاقه مند به پیوستن به تیمتان هیچ ابهامی نداشته باشند.

۶٫ منتظر سازمان دهی نباشید

حس جذب کارمندی جدید عالی است ولی پایان کار نیست. باید تعریف واضحی از نقش فرد استخدام شده داشته باشید و چارچوب وظایف الزامی و انتظاراتتان از این فرد طی شش ماه آینده را بدانید. برای تعیین نقش این افراد و توضیح انتظاراتتان از آن ها در آینده وقت بگذارید.

۷٫ از عدم تطابق فرهنگی به خاطر مهارت های فنی خام چشم پوشی نکنید

افراد استخدام شده علاوه بر توانایی شغلی خوب، نباید مشکل سازگاری با فرهنگ کسب و کار و حتی با سایر افراد حاضر در شرکتتان را داشته باشند. در غیر این صورت، شخص درستی را پیدا نکرده اید! اگر نمی خواهید این افراد جایی در فرهنگ شرکتتان داشته باشند، صرفاً به دلیل باهوش بودن یا داشتن مهارت های خاصی که اکنون به آن ها نیاز دارید، نباید آنها را استخدام کنید. نامناسب بودن شخص کاملاً مشهود خواهد بود و رفع مشکلات آن ها چالشی مضاعف برایتان ایجاد خواهد کرد. نهایت تلاشتان را برای استخدام شخصی هماهنگ با فرهنگ شرکتتان بکنید تا شخص جدید خود را عضوی از تیم بداند و احساس بیگانگی نکند.

۸٫ از استخدام افراد ریسک گریز بپرهیزید

موفقیت کسب و کارتان در بلندمدت مستلزم پذیرش برخی ریسک ها است (خصوصا در حوزه های نوآوری و دانش بنیان). پس مطمئن شوید افراد استخدام شده از سخت کوشی نمی ترسند و در صورت لزوم سریعاً خودشان را با شرایط وفق می دهند. در مواجهه با گرفتاری، مخمصه ها و زمان های حساس به افراد دلسوزی برای حل مشکلات نیاز خواهید داشت نه کارمندانی ترسو که از اشتباه کردن می ترسند. اگر ریسک پذیر نباشند عملکردشان تضعیف می شود و مجبور به اخراجشان خواهید شد. پس به دنبال افراد ریسک پذیری که از ابتکار عمل نمی ترسند باشید زیرا برای آینده شرکتتان مفیدتر خواهند بود.

۹٫ هیچ کس را صرفاً به دلیل تحصیل در دانشگاهی برتر استخدام نکنید

تشخیص توانایی های افراد صرفاً با مشاهده رزومه آن ها دشوار و عموما اشتباه است. بنابراین شخصی که در دانشگاه های تراز اول و یا خارج از کشور درس خوانده ولی فاقد مهارت های لازم است را استخدام نکنید. استخدام فردی که مدارک تحسین برانگیز کمتر ولی نتایج بهتری را برایتان به ارمغان بیاورد بهتر از استخدام فردی با تحصیلات عالیه ولی فاقد مهارت و غیرمفید برای سازمان است. بسیاری از افراد هنگام استخدام به سوابق تحصیلی افراد توجه می کنند. هرچند مدارک تحسین برانگیز روی مصاحبه کننده تأثیر می گذارد ولی وجود این مدارک همواره به معنای واقعی بودن مهارت های این افراد نیست. پیشنهاد میشود در این مواقع بجای تمرکز روی تحصیلات و دانشگاه افراد، روی عملکرد گذشته آنها، خروجی کارهایی که تابحال انجام دادند و انگیزه و اهداف آنها متمرکز شوید.

شما قطعا می خواهید تیمی بسازید که با کسب و کارتان در درازمدت رشد کند. بنابراین برای یافتن افرادی که هماهنگی خوبی با فرهنگ شرکتتان دارند و از سوی دیگر کارآمدی لازم برای رشد و توسعه کسب و کار را دارند وقت بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ