مدیریت دانش کسب و کار

روش تحلیل بازار در استارتاپ‌ ها

استارتاپ چیست؟

استارتاپ در لغت به معنای کسب و کار نوپایی است که به دنبال فرصت می‌گردد تا جای پای خود را در دنیای تجارت محکم کند، که معمولا این کسب و کارها مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین بوده و خواهان ایجاد تحول در بازار هستند. اگر شما نیز به تازگی استارتاپ خود را راه انداخته اید یا می‌خواهید در آینده نزدیک این کار را انجام دهید قبل از هرچیز باید بازار موجود را بررسی کرده و از هر نظر آن را تحلیل کنید.

در اینجا باید مثل کارآگاهی عمل کنید که مو را از ماست می‌کشد. حتی اگر موی سفید یک سالمند باشد!! چرا که شروع عجولانه هر کسب و کاری بدون تحلیل بازار می‌تواند با شکست رو به رو شود و به شما ضررهای مالی و روحی وارد کند. قبل از هرچیز دکمه ی کارآگاه درونتان را روشن کنید و ذره بین به دست همراهمان باشید.

تحلیل بازار چیست؟

تجزیه و تحلیل بازار، ارزیابی هر بازار معینی است که شامل تحقیقات کیفی و کمی می‌باشد. این تحقیقات می تواند به هر سرمایه گذار فعلی یا آینده اطمینان دهد که کارش چقدر درست و موفقیت آمیز خواهد بود.

روش‌های اجرایی تحلیل بازار

اگر شما نیز از خودتان می‌پرسید چگونه می‌توان تحقیقات بازار را به گونه ای پیش برد که مثمر ثمر باشد؟ ده پله زیر را یکی یکی بالا بروید و به یاد داشته باشید در اینجا دو پله را یکی کردن مطلقا ممنوع است!

پله اول: چشم انداز استارت آپ مورد نظرتان

از دور نگاهی به هدفتان بیاندازید و سپس یادداشت کنید. اندازه، روند پیشرفت و چرخه کار شما باید چگونه باشد؟ این یک رویاپردازی ساده است که ایده آل شما را از کسب و کار خودتان به تصویر می‌کشد. با این کار حداقل خودتان می‌دانید دنبال چه چیزی هستید.

پله دوم: جمعیت شناسی و تقسیم بندی.

اگر شغل مورد نظر شما قرار است یک محدوده جغرافیایی کوچک را پوشش دهد و یا مثلا قشر خاصی (از نظر سن،جنس و ….) را مورد هدف قرار دهد. پس شما نیز باید همان قسمت مشخص را بررسی و تحلیل کنید ولی اگر محدوده جغرافیایی شما چیزی در حد یک کشور و حتی یک قاره است، تحقیقات بازار شما نیز وسیع تر خواهد بود و نیاز به ذره بین بزرگتری دارید.

پله سوم: بازار هدف

این پله ارتباط تنگاتنگی با پله ی قبلی دارد. در این جا باید بدانید محصول شما قرار است مورد توجه چه کسانی قرار بگیرد؟ چه چیزی شما را از دیگران متمایز می کند و ….

پله چهارم: آدرس کلی بازار (TAM)

در رابطه با این اصطلاح دو چیز مطرح می شود:

اینکه چه تعداد از افراد قادر به استفاده از محصول شما هستند؟ یعنی محصول شما به آسانی در دسترسشان قرار می گیرد.

و چه تعداد به طور احتمالی از آن استفاده خواهند کرد؟

پله پنجم: نیاز بازار

این احتمالا یکی از اساسی ترین پله های نردبان تحقیقات بازار است، این که اصلا محصولی که شما می خواهید عرضه کنید تقاضا دارد یا خیر؟

مثلا درباره کسی که می خواهد در یک شهر کویری بی رودخانه و دریا مغازه وسایل ماهیگیری باز کند میتوان گفت کله اش پاره سنگ برداشته است. چرا که در این شهر کسی تقاضای قلاب ماهیگیری نخواهد کرد!

پله ششم: نتایج آزمون بازار

در اینجا هم می‌توانید از نتیجه کار گذشتگان استفاده کنید، هم می توانید آزمون و خطای خود را طراحی کنید و به کار بگیرید.

پله هفتم: رقابت

خب در این قسمت از تحقیقات بازار باید کسانی را تحلیل کنید که چند تا پیراهن از شما بیشتر پاره کرده اند و در آینده قرار است رقیب شما باشند. این که نقاط ضعف و قدرت آن ها چیست؟ از چه ترفندهایی استفاده می کنند و …..

پله هشتم: توان مالی مشتری

شما باید بتوانید تخمین بزنید که مشتری هایتان توانایی پرداخت چه مبلغی را دارند؟ و یا اصلا چقدر حاضرند برای خدمات شما هزینه کنند؟

مثلا در یک منطقه از شهر که وضعیت اقتصادی مردم تعریفی ندارد باز کردن شعبه ی فروش یک محصول برند ایده ی خوبی به نظر نمی‌رسد.

پله نهم: موانع ورود

در این پله باید موانعی را بررسی کنید که مانع رقبای شما می‌شود تا نتوانند موقعیت شما را تصاحب کنند و این موضوع نیز باید بررسی شود که چه چیزی شما را به بهترین آن صنف تبدیل خواهد کرد؟

پله دهم: ضوابط و آیین نامه ها

مقررات بازار شما چیست؟ باید بدانید آیین نامه ها چه هستند و به آن ها عمل کنید.

منابع قابل استفاده برای تحلیل بازار:

  • دفتر سرشماری
  • اتاق بازرگانی
  • ابزارهای آنلاین
  • مصاحبه و نظر سنجی
  • شرکت های تحلیل بازار

 

اگر به ضرورت تحلیل بازار برای استارتاپ خود پی برده اید و در خودتان نمی بینید همه این کارآگاه بازی ها را یک تنه و بدون تجربه ی قبلی انجام دهید، می توانید از کارآگاهان حرفه ای تیم بیزینس نالج کمک بخواهید. منتظر تماس شما هستیم.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ