مدیریت دانش کسب و کار

تاثیر کرونا بر شرکت‌های حوزه انرژی

بیماری کرونا ویروس یک بیماری عفونی کشنده است که از طریق ویروس کرونا در بدن افراد ایجاد می‌شود. این ویروس اولین بار در چین مشاهده شد و به دلیل نحوه شیوع آن به سرعت سراسر دنیا را در برگرفت و تاثیرات بسیار زیادی بر دنیا گذاشته است. بسیاری از شرکت‌ها و کسب کارها با مشکلات بسیار زیادی روبرو شده‌اند. در این میان برخی با تغییر در شیوه کسب و کار خود توانستد از این فرصت بهترین استفاده را ببرند. اما برخی دیگر با ضررهای جبران ناپذیری مواجه شدند. در ادامه در مورد تاثیر شیوع این ویروس بر شرکت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی صحبت می‌شود.

همه گیری ویروس کرونا

با پیدایش کرونا ویروس و همه گیری آن در کل دنیا تاثیرات بسیار منفی بر بخش‌های مختلف اقتصادی وارد شده است. این همه گیری دنیا را با چالش‌های بسیار جدی روبرو کرده است. این چالش به حدی بزرگ و جدی است که دبیرکل سازمان ملل بیان کرده حتی از جنگ جهانی دوم نیز جدی‌تر و سخت‌تر است. کرونا در تمام بخش‌های جامعه از جمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و … تاثیر گذاشته است. همان‌طور که پیش بینی شده این ویروس تاثیرات جدی بر نحوه زندگی و روابط بین المللی افراد خواهد گذاشت.

شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان به نوعی از شرکت‌های خصوصی یا تعاونی گفته می‌شود که مبتنی بر دانش بوده و مهم‌ترین دارایی‌شان دانش و فناوری است. این شرکت‌ها علاوه بر اهداف گسترش ثروت برای ایجاد اقتصاد مبتنی بر علم و دانش و تحقیق و توسعه راه‌اندازی می‌شوند. بر اساس توافقات بیست ساله‌ای که در کشور صورت گرفته است، تعیین شده تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت کنند.

شرکت‌های دانش بنیان حوزه نفت،گاز و انرژی

بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان ثبت شده در ایران در حوزه‌های مختلف نفت، گاز و انرژی هستند. این شرکت‌ها در سال‌های گذشته رشد و پیشرفت بسیار مهم و قابل توجهی داشته‌اند و در زمینه بومی سازی تجهیزات و فناوری‌های مختلف در این حوزه موفق بوده‌اند.

حوزه نفت، گاز و انرژی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است که تاثیر زیادی بر میزان سرمایه و درآمد دارد. تعداد این شرکت‌ها در ایران حدود ۳۰۰ شرکت است. این شرکت‌ها تعداد زیادی از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت را تولید می‌کنند. دولت با توجه به سخنان رهبر تمام تلاش خود را در حمایت از این شرکت‌ها به کار می‌گیرد.

شیوع و همه گیری کرونا ویروس در جهان بر تمام کسب و کارها از جمله صنایع نفتی تاثیر گذاشته است. تمام کشورهای دنیا برای اجرای طرح‌ها و قوانین قرنطینه بسیاری از صنایع خود را به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآورده‌اند. با این کار میزان تقاضای نفت و انرژی و گاز و سایر مشتقات آن بسیار کاهش یافته است. علاوه بر کاهش قیمت نفت مشکلات دیگری برای ورود و خروج لوازم و ابزارهای مورد نیاز در حوزه نفتی نیز به وجود آمد.

بررسی تاثیر کرونا بر شرکت‌های نفتی

تاثیر کرونا بر شرکت‌های نفت و انرژی

یکی از مواردی که کرونا تاثیر بسیار زیادی بر آن داشته شرکت‌های نفتی است. بسیاری از کشورهای دنیا که از مصرف کنندگان اصلی نفت و انرژی و فرآورده‌های نفتی هستند برای اجرای سیستم‌های قرنطینه وضعیت خود را به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآورده‌اند. از این رو میزان مصرف نفت در دنیا با کاهش بسیار زیادی روبرو شده است. کاهش میزان تقاضا باعث افت بسیار شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. از آن‌جایی که قیمت محصولات پتروشیمی نیز بسیاری از اوقات با قیمت نفت تغییر می‌کند این افت قیمت بر قیمت محصولات پتروشیمی نیز تاثیر گذاشته است.

تمام شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی به دنبال افزایش ظرفیت ذخیره سازی خود بوده تا بتوانند میزان خسارت و آسیب‌های ناشی از کرونا ویروس را کاهش دهند. گاهی اوقات هزینه ذخیره سازی نیز بسیار گران تمام می‌شود. ایران برخی مخازن جدید برای ذخیره سازی نفت و گاز در خلیج فارس و دریای عمان راه‌اندازی کرده است.

در کنار زیان‌هایی که برای این گونه شرکت‌ها به وجود آمد، برخی دیگر نیز توانستند از شیوع این ویروس استفاده کرده و با تولید محصولات مختلف مانند اتانول سهم قابل توجهی از بازار را در دست بگیرند. از آن‌جایی که این ویروس به وسیله اتانول از بین می‌رود، مصرف این ماده بسیار افزایش یافته است. از این رو نه تنها با ضرر و زیان روبرو نشده بلکه توانستند بخش بزرگی از بازار را در اختیار بگیرند.

نکته قابل توجهی که در مورد شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ایران وجود دارد این است که ایران در سال‌های گذشته با تحریم‌های مختلفی روبرو بوده است. از این رو میزان تولید و صادرات این محصولات نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر بوده است. شیوع کرونا بر این حوزه در ایران تاثیر چندانی نداشته است. زیرا قبل از شیوع نیز میزان فروش و صادرات بسیار پایین بوده است. شاید یکی از مواردی که کرونا ویروس بر آن تاثیر چشمگیری نداشته است، همین حوزه نفت، گاز و پتروشیمی باشد.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ