مدیریت دانش کسب و کار

رقابت بین OpenAI و ایلان ماسک چه میشود؟

قطعا درباره  OpenAI، که یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی متمرکز بر فناوری هوش مصنوعی است شنیده اید. اما موضوعی که میتواند جذاب باشد این است که ایلان ماسک یکی از بنیانگذاران OpenAI بوده و او معتقد است که “هوش مصنوعی بهترین یا بدترین فناوری است! پس ما باید بسیار مراقب باشیم زیرا میتوان از آن به خوبی یا به بدی استفاده کرد”

آزمایشگاه OpenAI  بعنوان یک شرکت تحقیقاتی در دسامبر ۲۰۱۵ در سانفرانسیسکو تأسیس شد. این شرکت توسط ایلان ماسک و گرگ براکمن شروع بکار کرد. همچنین ایلان ماسک و دیگر سرمایه گذاران خطرپذیر متعهد شدند که در این شرکت تکنولوژی محور سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر این آزمایشگاه در ابتدای فعالیت خود متعهد شد که تمامی تحقیقات خود را بصورت Open Source کار کند. آقایان ماسک و آلتمن معتقد بودند که AI میتواند تهدید بزرگی برای جامعه جهانی باشد و اگر بجای غول های فناوری مانند گوگل و فیس بوک، همه جامعه جهانی به این فناوری دسترسی داشته باشند، این تهدیدها کاهش مییابد.

اما زمانی که OpenAI شروع به ساخت فناوری ای کرد که منجر به ChatGPT شد، این آزمایشگاه اعلام کرد که اشتراک گذاری عمومی این فناوری می تواند بسیار خطرناکتر باشد زیرا با استفاده از AI افراد و سازمان ها می توانند اطلاعات نادرست و غیرواقعی را بسیار سریع تر و هدفمندتر از حالت عادی تولید و منتشر کنند.

ایلان ماسک از ابتدای فعالیت خود در OpenAI چندین نقش متفاوت در این شرکت داشته است. او بعنوان رئیس و مدیر عامل و CTO در OpenAI خدمت کرده است. همچنین او در بازه زمانی در هیئت مشاوران این سازمان نیز حضور داشته است اما در سال ۲۰۱۸، ایلان ماسک از هیئت مدیره OpenAI استعفا داد و دلیل آن را اینگونه بیان کرد: “من با برخی از کارهایی کهOpenAI  می خواهد انجام دهد موافق نیستم پس بهتر است راه خود را با شرایط خوب از هم جدا کنیم”. از آن سو در سال ۲۰۱۹ شرکت OpenAI بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد که ایلان ماسک دیگر در فعالیت های این شرکت حضور ندارد زیرا حضور او دیگر برای شرکت مفید نیست. برهمین اساس، ایلان ماسک در حال حاضر هیچ سهامی در OpenAI ندارد و در سال ۲۰۱۸ سهام خود را به شرکت مایکروسافت فروخته است.

حال ایلان ماسک قصد دارد با  OpenAI که خودش در پیدایش آن نقش داشته، رقابت کند، زیرا سیلیکون ولی برای تسلط بر فناوری هوش مصنوعی بسرعت در حال توسعه است و این میلیاردر معروف به دنبال پیوستن به مسابقه سیلیکون ولی برای ساخت و استفاده سیستم های هوش مصنوعی است. این در حالیست که ایلان ماسک همواره از مضرات بالقوه هوش مصنوعی صحبت میکند. ماسک معتقد است OpenAI  دیگر به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی عمل نمیکند و در حال ساخت فناوری است که از نظر او در بحث های سیاسی و اجتماعی خطرناک خواهد بود.

در رویدادی که سال ۲۰۱۴ در موسسه فناوری ماساچوست برگزار شد، آقای ایلان ماسک در پاسخ به سوالات مخاطبان در خصوص AI گفت: “من فکر می کنم در مورد هوش مصنوعی باید بسیار مراقب باشیم زیرا با هوش مصنوعی، ما شیطان را احضار خواهیم کرد”

در همان سال در کنفرانسی که در پورتوریکو با تمرکز بر آینده AI برگزار شد، آقای ماسک در آنجا سخنرانی کرد و استدلال کرد که AI میتواند بدون اینکه کسی متوجه شود به قلمروهای خطرناکی ورود کند.

براساس گزارشی که توسط وال استریت ژورنال منتشر شد، ایلان ماسک بی سر و صدا شرکتی به نام X.AI تاسیس کرده است. او همچنین نام توییتر را بعنوان بخشی از برنامه هایش برای ایجاد یک «سوپر اپلیکیشن» با نام تجاری «X» به X Corp تغییر داده است. ایلان ماسک، ایگور بابوشکین، کارمند سابق DeepMind و تعدادی از مهندسین برجسته حوزه هوش مصنوعی را برای راه اندازی شرکت تخصصی AI به خدمت گرفته است.

پرتفوی تجاری ایلان ماسک شامل توییتر، تسلا، سازنده موشک اسپیس ایکس، شرکت تحقیقاتی فناوری عصبی Neuralink  و پروژه تونل سازی اوThe Boring Company  میباشد.

شما فکر میکنید آینده هوش مصنوعی چه خواهد شد؟ به نظر شما رقابت بین ایلان ماسک و OpenAI  چه سرانجامی خواهد داشت؟

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ