مدیریت دانش کسب و کار

استارتاپ‌های نفت و گاز در جهان

همواره یکی از صنایع مطرح ایران، صنعت نفت و گاز است. لازمه داشتن یک صنعت نفت و گاز پر رونق، تنها وجود نفت و گاز خام نیست. فرایند استخراج و فرآوری نفت آنقدر گسترده است که کارافرینی نفتی زیادی می‌توان در ایران انتظار داشت. با این وجود جالب است بدانید که استارتاپ‌های نفتی اکثرا در کشور‌های خارجی وجود دارند.

شاید با شناخت بیشتر استارتاپ‌های نفتی معروف و پر رونق در دنیا بتوانیم کارافرینی نفتی را در ایران خودمان نیز رونق دهیم. به همین دلیل قصد داریم تا استارتاپ‌های نفتی معروف در صنعت نفت و گاز جهان را به شما معرفی کنیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

معرفی استارتاپ‌های طرح نفت و گاز در سطح جهانی

  • Tachyus

شعار استارتاپ Tachyus بر این اساس است که نفت همانند خون در رگ صنعت جریان داشته و مایه حیات صنایع مختلف جهان به شمار می‌آید. به همین ترتیب جهت حرکت این استارتاپ نفتی به سمت و سویی است که روند استخراج و فرآوری نفت را ساده‌تر کند.

این استارتاپ از یک روش خاص با نام دیتا فیزیک استفاده می‌کند. این روش خاص ترکیبی از مدل‌سازی فیزیکی و یادگیری ماشینی است. این روش باعث شده تا مهندسان بتوانند عدم کارکرد ماشین‌آلات صنعتی را پیش‌بینی کنند و به این ترتیب کارایی آنها را بالا ببرند. با استفاده از این تکنولوژی آنها قادر خواهند بود که تولید را بالا ببرند و هزینه‌ها را به همین ترتیب کاهش دهند.

این استارتاپ مدعی است که توانسته با بالا بردن سیکل بخار، بهبود زهکشی و بالا بردن حجم استخراج، میزان تولید را تا ۲۰% افزایش دهد. این میزان واقع قابل توجه بوده و باعث شده تا بین استارتاپ‌های نفتی مقام اول را کسب کند.

شاید در ابتدا ۲۰% افزایش تولید برای شما نرخ کمی به نظر آید، اما زمانی که صحبت از اقتصاد کلان باشد، خواهید دید که چه رقم بزرگی به دست می‌آید. ۲۰% افزایش تولید در اقتصاد کلان قادر است باعث افزایش چندین میلیون دلار درآمد کشور شود. تصور کنید اگر چنین استارتاپی داخل ایران شروع به فعالیت کند چقدر می‌تواند باعث افزایش کارافرینی نفتی و شکوفایی اقتصادی شود.

  • Dynamo

در جایگاه دوم استارتاپ‌های نفتی، نام Dynamo را مشاهده می‌کنید. البته شاید بتوان آن را در حوزه گاز رتبه اول دانست، زیرا Dynamo تنها در حوزه گاز فعالیت می‌کند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۲ و با هدف ساخت یک توربین همه کار تاسیس شد. سرمایه‌گذاران اصلی پشت این پروژه عظیم، سازمان انرژی و سازمان حمایت از انرژی‌های سبز بوده‌اند و هنوز هم هستند.

این استارتاپ در حوزه نفت و گاز موفق به طراحی و ساخت نوعی توربین خاص شده است. این توربین به شکل هیبریدی عمل کرده و تنها مخصوص نفت و گاز طراحی شده است. این توربین نسبت به توربین‌های نسل قبلی کارایی بسیار بالایی دارد. توربین طراحی شده این گروه آنقدر موفقیت‌آمیز بوده که باعث شده در بین استارتاپ‌های نفتی در جایگاه دوم دیده شود.

  • RunTitle

با وجود منابع نفتی زیادی که در ایران وجود دارند، کارافرینی نفتی اصلا به چشم نمی‌خورد. این مساله بدین خاطر است که در پروسه استخراج نفت ما از نیروهای خارجی استفاده می‌کنیم یا استخراج آن را به صورت کلی به شرکت‌های خارجی می‌سپاریم. جالب است بدانید استارتاپ RunTitle با تحقیقاتی که انجام داده متوجه نقص بزرگی در صنعت نفت و گاز آمریکا شده است.

RunTitle متوجه شد که بزرگ‌ترین نقص در این صنعت عدم وجود دیتا یا همان اطلاعات کافی در مورد استخراج نفت است. RunTitle یک سازوکار تخصصی برای تحلیل دیتا‌های آماری استخراج نفت ایجاد کرد. در این سازوکار از نیروی انسانی و ماشین در کنار یکدیگر استفاده شده است. با استفاده از این سازوکار اطلاعات آماری در مورد تولید و استخراج نفت به صورت کاملا واضح و شفاف در اختیار کسانی که به آن نیاز دارند قرار خواهد گرفت.

اما شاید برایتان جای سوال باشد که این اطلاعات چه کمکی به صنعت نفت و گاز می‌تواند بکند؟ یکی از دلایلی که کارافرینی نفتی در ایران دیده نمی‌شود، عدم وجود سرمایه‌گذاران مناسب است. RunTitle تلاش کرده تا با تحلیل اطلاعات آماری یک فضای ایمن را برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ایجاد کند.

سرمایه‌گذاران همواره در تلاش هستند تا سرمایه خود را جای امنی قرار دهند. هرچقدر هم که صنعت نفت و گاز ایران شکوفا شده باشد، باز هم سرمایه‌گذار باید بر اساس اعداد و ارقام این موضوع را درک کند. به همین دلیل جای تعجبی نیست که با در دست داشتن این آمار و ارقام قدرت جذب سرمایه‌گذران خارجی و داخلی نیز بیشتر می‌شود.

  • Mineralsoft

Mineralsoft نام یکی دیگر از استارتاپ‌های نفتی است که توانسته موفقیت چشم‌گیری را در حوزه نفت و گاز به دست بیاورد. تلاش این استارتاپ نیز افزایش قدرت جذب سرمایه‌گذار در صنعت نفت و گاز است. این شرکت با استفاده از توان نرم‌افزاری خود خدماتی منحصر به فرد را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

Mineralsoft توانسته با استفاده از یک پروتکل ایمن، سرمایه‌گذاران را متقاعد کند که سرمایه‌گذاری در کدام بخش از صنعت نفت و گاز برای آنها به صرفه خواهد بود. زمانی که سرمایه‌گذاران از این سازوکار استفاده می‌کنند، می‌توانند سوابق سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی کوتاهی از آینده آن بخش را مشاهده کنند. به این شکل سرمایه‌گذار با خیالی آسوده می‌تواند شروع به فعالیت نماید.

مهم‌ترین نیاز بخش نفت و گاز در هر کشوری، سرمایه‌گذار خصوصی است. زمانی که سرمایه‌گذار خصوصی دست به کار شود، کارافرینی نفتی شکل گرفته و صنعت شکوفا می‌شود. این استارتاپ نیز در همین راستا تلاش کرده و باعث جذب سرمایه‌گذاران زیادی شده است.

قطعا داخل ایران نیز ما به چنین استارتاپ‌های نفتی نیازمند هستیم. استارتاپ‌هایی که توانایی تحلیل اطلاعات آماری را داشته باشند و بتوانند این اطلاعات را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند. وجود چنین سازوکاری شاید بتواند یک زمینه‌ساز عالی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی یا داخلی باشد.

  • Water Lens

شاید ندانید که برای استخراج نفت و گاز، در یک چاه مخصوص بین ۳ تا ۵ میلیون گالن آب باید تزریق شود تا نفت و گاز به سطح زمین بیایند. به این طریق در هر بار روند استخراج در حدود ۳ تا ۵ میلیون بشکه آب از بین می‌رود. شرکت‌های مختلفی در طول تاریخ تلاش کردند تا این آب را بازیافت نمایند.

در نتیجه تلاش شرکت‌های مختلف مهندسی در این زمینه، میزان زیادی از آب پمپ شده به داخل زمین را بازیافت کرده و مجدد از آن استفاده می‌کنند. روند تصفیه این آب بسیار سخت و زمان‌بر بوده و در حدود ۵ تا ۷ روز زمان می‌برد. به دلیل حضور نفت در آب، چسبندگی آب افزایش یافته و تصفیه آن کاری بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود.

این روند تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشت تا زمانی که استارتاپ Water Lens وارد عمل شد. این استارتاپ با استفاده از روش‌های مختلف مهندسی توانسته تا این روند تصفیه را بسیار تسریع ببخشد. شاید باورش دشوار باشد که روند ۵ تا ۷ روزه توسط این استارتاپ نفتی به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کرده! به همین دلیل در سال ۲۰۱۸ در بین استارتاپ‌های نفتی، به Water Lens لقب پیشگام در عرصه بازیافت انرژی دادند.

  • Hypersciences

استارتاپ هایپرساینس تبدیل به یکی از برند‌های مطرح در حوزه نفت و گاز شده. این شرکت توانسته کارافرینی نفتی زیادی را در آمریکا داشته باشد. جالب است بدانید که این استارتاپ قادر به طراحی یک دریل بسیار خاص برای حفاری نفتی شده. نام این دریل منحصر به فرد هایپر دریل بوده و سریعتی بسیار بیشتر از دریل‌های معمولی حفاری نفتی دارد. سرعت حفاری هایپر‌دریل ۱۰ برابر بیشتر از دریل‌های معمولی بوده و باعث افزایش تولید نفت به شکل چشم‌گیری شده.

البته هایپرساینس تنها در حوزه نفت و گاز فعالیت نمی‌کند. اگر کمی تحقیق کنیم، با هایپر بریکر رو به رو خواهیم شد. هایپر بریکر یکی دیگر از ابداعات این استارتاپ بوده که در صنعت معدن کاربرد بسیار زیادی دارد. با استفاده از هایپر برکیر به سادگی می‌توان سنگ‌های عظیم را خرد و تکه تکه کرد.

  • Gas Pos

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم، صنعت نفت و گاز بسیار گسترده‌تر از چیزی است که در ذهن ما جای دارد. زمانی که صحبت از بخش نفت و گاز به میان می‌آید، حتی صنایع غذایی مرتبط با این حوزه نیز درگیر خواهند شد. در این میان استارتاپ Gas Pos به فکر طریقه تسویه حساب در زمان بنزین زدن افتاده. شاید این مساله بسیار پیش پا افتاده باشد و هیچ کس به آن فکر نکند. اصلا مگر روشی بهتر نیز برای آن می‌تواند وجود داشته باشد؟

روش قدیمی برای پرداخت هزینه بنزین به این شکل بوده که راننده به میزان مورد نظر بنزین می‌زند و در انتها بر اساس مقداری که پمپ نشان می‌دهد، هزینه آن را پرداخت می‌نماید. حال استارتاپ Gas Pos  وارد عمل شده و کار را برای مسئول پمپ‌ بنزین ساده‌تر کرده.

Gas Pos یک دستگاه POS یا همان کارت خوان مخصوص پمپ بنزین‌ها طراحی کرده. روش کار این دستگاه کارت‌خوان به شکلی است که کارمند داخل کابین خود نشسته و میزان بنزین مصرف شده را روی مانیتور مشاهده می‌کند. زمانی که راننده بنزین زد، کافیست کارت خود را جلوی دستگاه نگه داشته تا هزینه بنزین او پرداخت شود. شاید این ابتکار ارتباطی به صنعت نفت و گاز و استخراج و بهره‌برداری نداشته باشد، اما قطعا می‌تواند هزینه کارمندان پمپ بنزین را کاهش دهد.

شاید بررسی استارتاپ‌های نفتی موفق در دنیا به ما ایده‌ای برای گسترش صنعت نفت و گاز کشور خودمان دهد. ایده‌هایی که شاید بتوانند باعث کارافرینی نفتی و افزایش بازدهی این صنعت بزرگ کشورمان شوند. هرکدام از این استارتاپ‌های نفتی تنها با یک ایده ساده تاسیس شده‌اند. ایده‌هایی که شاید برای ما دور از ذهن باشند و تصور نکنیم که روزی می‌توانند به حقیقت بپیوندند.

قطعا اگر کارافرینی نفتی در ایران شکل بگیرد، نرخ بیکاری کاهش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد. صنعت نفت و گاز آنقدر گسترده است که می‌تواند نرخ بیکاری در ایران را به صفر برساند. ایده خود را دست کم نگیرید و دست به کار شوید و در این مسیر، مجموعه بیزینس نالج نیز همراه شماست.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ