مدیریت دانش کسب و کار

کتاب بازی ها

کتاب بازی ها، نوشته اریک برن است که اولین بار در سال ۱۹۶۴ منتشر شد. این کتاب فوق العاده کاربردی و آموزنده، درک مخاطبین از واقعیت های پایه ای ترین تعاملات اجتماعی را با تغییری بزرگ مواجه میکند. کتاب بازی ها تا بحال چندین میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته و اثری کلاسیک است که به نسل های متعددی از مخاطبین کمک کرده تا با یاد گرفتن قواعد «بازی های اجتماعی» زندگی خود را دگرگون کنند.

ما انسان ها همیشه مشغول انجام بازی هایی هستیم؛ بازی های جنسیت، ازدواج، قدرت و بسیاری دیگر. دکتر اریک برن با تفسیر جزء به جزء و قابل فهم انواع و اقسام این بازی ها، از حقه های پنهان و نقشه های ناخودآگاه ما که حاکم بی چون و چرای زندگیمان هستند، پرده برمی دارد.

اساس نظریه اولیه تحلیل رفتار متقابل بر پایه حالت های شخصیتی ارایه گردید. اریک برن برای سهولت و همه فهم شدن این حالتها به ابتکار عمل جالبی دست زد و از نامهای ملموسی چون کودک، والد و بالغ استفاده نمود.

  • کودک درون همان بخش از وجود ماست که دوست دارد کودکی کند؛ درست مثل یک بچه سرزنده و با هیجان باشد. خلاقیت، شور و شوق، احساسات تند و تیز، قهر و آشتی، ترس، وحشت، عشق و تنفر همه و همه از کودک درون ما منشا می گیرد. او برای توضیح بیشتر دو نوع کودک درون را تعریف می کند یکی کودک سازگار و کودک ناسازگار! کودک سازگار همان بخش از شخصیت ماست که قوانین و باید و نباید های جامعه را می پذیرد و مثل یک بچه  “خوب” هرچه والدنیش می گویند گوش می کند. اما برعکس این کودک ناسازگار است که مرتب بچگی میکند و البته در مواردی برای ما دردسر ایجاد می کند اما همین کودک ناسازگار است که منجر به شور زندگی و خلاقیت و ابتکار می شود وگرنه از کودک سازگار کاری جز بله قربان گویی برنمی آید. به همین دلیل اریک برن اغلب بیمارانش را تشویق می کرد به کودک ناسازگار خود بیشتر بها بدهند و نگران بچگی های او نباشند.
  • بالغ بخش عاقل شخصیت ماست؛ بخشی که تصمیم های منطقی می گیرد، اطلاعات را پردازش می کند، با دیگران رابطه محترمانه برقرار می کند و کلا واقع گراست.
  • والد درون که منفور ترین بخش شخصیت ما را از نظر اریک برن تشکیل می دهد همان باید و نباید های بدون منطق و دلیل ماست. همان دستور العمل های بی چون و چرایی که سالهاست برای خود ساخته ایم و حتی اطرافیانمان را هم با آن اسیر کرده ایم. اما اریک برن والد را نیز دو نوع میداند، اولی والدی سخت گیر و آزاردهنده و دومی والدی نوازشگر و تایید کننده و اعتقاد دارد والد بد و مایوس کننده والد نوع اول است و بهتر است به نوع دوم تغییر کند.

دانلود خلاصه این کتاب:

کتاب بازی ها که به هنگام انتشار، غوغایی در دنیای روانشناسی به پا کرد، اکنون به عنوان یکی از بدیع ترین و تأثیرگذارترین کتاب های مربوط به این علم شناخته می شود. شما میتوانید فایل pdf خلاصه این کتاب جذاب و کاربردی را از طریق لینک زیر دانلود فرمایید:

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ