مدیریت دانش کسب و کار

جایگزین ِتعدیل نیرو در سازمان‌ها

بحران‌ها، اجتناب‌ناپذیرترین اتفاقاتی هستند که گریبان کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف را گرفته و سبب بروز مشکلات فراوانی برای آن‌ها می‌شوند. همه‌ ساله درصد بالایی از این سازمان‌ها و بیزینس‌ها به دلیل عدم مدیریت صحیح در موقعیت‌های بحرانی، دچار ورشکستگی شده و برای همیشه با دنیای تجارت خداحافظی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم ضمن صحبت در رابطه‌ با موقعیت‌های بحرانی مختلفی که ممکن است سازمان‌ها را تهدید کند، راه‌های جایگزین برای اخراج و تعدیل نیرو در شرایط بحرانی را معرفی کرده و شما را با استراتژی‌های مدیریتی در شرایط پرتنش آشنا نماییم.

  • بحران چیست و چگونه فعالیت‌های شما زیرورو می‌کند؟
  • تعدیل نیرو؛ اولین گزینه‌ای که در شرایط بحرانی به آن فکر می‌کنید!
  • مدیریت بحران بدون اخراج نیروی کار!

 

بحران چیست و چگونه فعالیت‌های شما زیر و رو می‌کند؟

مشاغل، نهادها و سازمان‌ها همیشه سوار بر کشتی موفقیت نیستند و در برهه‌های مختلف زمانی ممکن است دچار مشکلاتی شده و از مسیر موفقیت خارج شوند. شرایط بحرانی یا تنش در سازمان‌ها و کسب‌وکارها به موقعیتی گفته می‌شود که روند فعالیت طبیعی این موسسات بنا به دلایلی مختل شده و موفقیت یا سوآوری سازمان را متوقف نماید. بحران‌ها ممکن است بر اثر عوامل داخلی یا خارجی ایجاد شده و آینده سازمان‌ها و بیزینس‌ها را با خطرات جدی مواجه سازند. عوامل خارجی که سبب بروز شرایط بحرانی می‌شوند کاملا خارج از کنترل بوده و عملکر سازمان را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهند که از نمونه بحران های خارجی به شیوع کرونا ویروس میتوان اشاره کرد.

در مقابل عوامل بیرونی، عواملی نیز وجود دارند که از داخل خود سازمان و ضعف‌های مدیریتی یا امنیتی نشات گرفته وسبب بروز مشکلات جدی برای سازمان‌ها و مشاغل می‌شوند و عدم وجود پروتکل‌های دقیق و کوتاهی در زمینه‌ نظارت بر اجرای بی‌نقص این قوانین، سبب ایجاد موقعیت‌های بحرانی مختلف شده و ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. حقیقت مسلم و غیرقابل انکاری که وجود دارد این است که به احتمال زیاد شرایط بحرانی دیر یا زود به سراغ شما نیز خواهند آمد؛ بنابراین به عنوان یک مدیر یا کارفرما باید بتوانید با مدیریت صحیح شرایط، تصمیماتی مناسب اتخاذ کرده و اقدامات لازم برای کاهش خسارات را انجام دهید.

تعدیل نیرو؛ اولین گزینه‌ای که در شرایط بحرانی به آن فکر می‌کنید!

هنکام بروز مشکلات و ایجاد شرایط بحرانی، اولین گزینه‌ای که به ذهن کارفرمایان و مدیران موسسات خطور می‌کند، تعدیل نیرو و کم کردن تعداد کارکنان است. در نگاه اول این کار ممکن است راه‌کاری بسیار منطقی به نظر برسد و با هدف کاهش هزینه‌های جاری موسسه انجام گیرد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر به این موضوع خواهید دید که اخراج کارکنان در بلندمدت ممکن است نتیجه عکس داده و منافع کسب‌وکار یا موسسه را با مخاطرات جدی مواجه سازد. تجربه ثابت کرده است که روش‌های بسیار کارآمدتری برای مدیریت شرایط بحرانی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ضمن پشت سر گذاشتن شرایط سخت، زمینه لازم برای رویارویی هرچه‌بهتر با مشکلات مشابه در آینده را نیز فراهم آورید.

تعدیل نیرو در بحران

مدیریت بحران بدون اخراج نیروی کار!

مدیریت مناسب شرایط و تدوین استراتژی‌های کاربردی در شرایط بحرانی، می‌تواند سبب کاهش خسارات وارده به سازمان یا تجارت شما شده و گذر هر چه سریع‌تر از شرایط نامناسب و رسیدن به ثبات را ممکن سازد. در این قسمت قصد داریم بهترین روش‌های جایگزین برای تعدیل نیرو در موقعیت‌های بحرانی را به شما معرفی کرده و  موثرترین استراتژی‌های مطرح شده در این زمینه را معرفی نماییم:

استخدام نیروی جدید را متوقف کنید!

یکی از موثرترین اقداماتی که برای کاهش و مدیریت هزینه‌های خود در شرایط بحرانی می‌توانید انجام دهید، توقف استخدام کارکنان جدید است. در این شرایط حتی اگر در برخی از بخش‌ها احتیاج به نیروی کار جدید داشتید نیز به جای استخدام‌ نیروی کار جدید، از نیروهای فعلی خود استفاده کرده و هزینه‌های خود را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید.

بازنشستگی قبل از موعد!

تشویق کارمندان فعلی به بازنشستگی نیز از جمله اقدامات مفیدی است که بجای تعدیل نیرو می‌توانید انجام داده و با کاهش هزینه‌های خود، شرایط حاد و بحرانی را به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایید.

پرداخت مزایا را تا عادی شدن شرایط قطع کنید.

این کار یکی از تاثیرگذارترین اقدامات برای کاهش هزینه‌ها و مدیریت شرایط است اما باید توجه داشته باشید که قبل از انجام این روش، حتما با کارمندان خود صحبت کرده و آنان را در جریان وخامت اوضاع قرار دهید. توافق شما با کارکنان و جلب رضایت آن‌ها در این مسیر، کمک بزرگی به مدیریت شرایط کرده و کار شما را راحت‌تر خواهد کرد.

کاهش ساعات کار کارکنان

کم کردن ساعات کاری کارمندان منجر به کاهش پرداختی‌های شما به آن‌ها شده و در نتیجه هزینه‌های شما را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله ضمن بررسی شرایط بحرانی و انواع آن، در رابطه با اخراج نیروی کار نیز صحبت کرده و گفتیم که این‌کار در درازمدت می‌تواند نتایج عکس به دنبال داشته باشد. همانطور که ملاحظه کردید، توقف استخدام نیروی کار جدید، کاهش ساعات کاری و تشویق به بازنشستگی قبل از موعد، از جمله بهترین اقدامات جایگزین برای تعدیل کارکنان در موقعیت‌های بحرانی به شمار می‌روند.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ