مدیریت دانش کسب و کار

رویداد سکوی پرتاب

رویداد سکوی پرتاب، توسط مجموعه «۱۰۰ استارتاپ» برگزار شد. این رویداد فصلی روز شنبه ۱۶ آذر در حالی در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد که استارتاپ‌های شرکت‌کننده در این طرح منتظر نظر داوران برای سرمایه‌گذاری بودند.

مجموعه «۱۰۰ استارتاپ» یک برنامه پیوسته سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی غیرمتمرکز است. این مجموعه هر ساله بر روی ۱۰۰ استارتاپ مرحله‌ بذری تا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند. ۱۰۰ استارتاپ با همکاری راهبرانی از زیست‌بوم کارآفرینی، شتاب‌دهنده‌ها، همچنین نهادهای خصوصی و دولتی تلاش می‌کند تا فرایند شتاب‌گیری استارتاپ‌ها را پیگیری و تسهیل کند.

تلاش «۱۰۰ استارتاپ» کمک به استارتاپ‌های تازه‌ کار برای ایجاد فرصت‌های بهتر و رشد آن‌ها است.  این مجموعه برای کمک به اکوسیستم استارتاپی کشور با برگزاری رویدادهای فصلی سرمایه‌گذاری به تیم‌های منتخب شانس پیشرفت می‌دهد.

از میان ۱۴۰ استارتاپی که در مهر و آبان به دبیرخانه مجموعه «۱۰۰ استارتاپ» درخواست داده بودند؛ ۲۰ استارتاپ را برای داوری‌ نهایی انتخاب شدند. در رویداد «سکوی پرتاب» که اولین رویداد فصلی «۱۰۰ استارتاپ» است، ۲۰ استارتاپ منتخب در مرحله ارزش‌گذاری و سرمایه‌گذاری داوری شدند. در مرحله داوری نهایی، ۸ استارتاپ خدماتی و ۱۲ استارتاپ محصول محور داشتند. این کسب‌وکارها در مرحله  بذری و پیش بذری هستند و منتظر نظر منتورهایی بودند که داوریشان را برعهده داشتند. استارتاپ‌های برگزیده رویداد «سکوی پرتاب» واجد شرایط جذب سرمایه می‌شوند.

در این مرحله، داوران در ۴ حوزه استارتاپ ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. این چهار حوزه عبارت اند از:

  • مالی و سرمایه گذاری
  • کسب و کار
  • محصول
  • منابع انسانی

داوری نهایی این استارتاپ‌ها در حوزه کسب‌وکار توسط حمزه قطبی نژاد، محمد عظیمی، مهدی مظاهری، در حوزه محصول توسط مریم قدیری، محمدحسین حمیدی، ایمان عقیلیان، محمدحسین نیری و چند تن دیگر خواهد بود و در حوزه مالی نیز داوری توسط جواد احمدپور، سیدسعید موسوی و ناصر غانم‌زاده و کیفیت گروه بنیان‌گذار توسط حامد ساجدی، حمیدرضا علوی، رضا کلانتری‌نژاد و چند فرد دیگر انجام شد.

«۱۰۰ استارتhپ» برای حفظ چابکی و سرعت فرایند سرمایه‌گذاری تفاهم با کارآفرینان را از طریق دو مدل قرارداد تبدیل پذیر (Convertible Note) و سرمایه‌گذاری مبتنی بر درآمد (RBF) پیگیری می‌کند. در این مدل قراردادها، تصمیم‌گیری درباره سهم سرمایه‌گذار به آینده‌ای موکول می‌شود که با سرمایه‌گذاری مراحل بعدی یا رسیدن استارتاپ به درآمدزایی، امکان ارزش‌گذاری واقع‌بینانه فراهم باشد. به این شکل اختلاف‌نظر در تفاهم کاهش پیدا کرده و رسیدن به توافق در دوره نیاز کسب‌وکار به سرمایه، ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.

در نهایت، از میان ۲۰ تیم شرکت‌کننده در رویداد «سکوی پرتاب»، داوران ۱۵ تیم را واجد شرایط جذب سرمایه اعلام کردند. درخشان ترین استارتاپ این رویداد فصلی، استارتاپ فن آسا بود. این استارتاپ کار خود را با تولید قاشقی مخصوص سالمندان و بیماران پارکینسون آغاز کرده و مرحله شتابدهی خود را در شتابدهنده تریگ آپ حضور داشته است. علاوه بر ۱۰۰ استارت‌آپ چند سرمایه‌گذار آنجل (Angel Investor) نیز برای ‌سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ «فن‌آسا» اعلام آمادگی کردند.

همچنین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسمارت‌آپ تصمیم گرفت بر روی استارتاپ‌های «ابر پزشکی»، «ابر یوتاب» و «سان‌بیم» سرمایه‌گذاری کند.

دو استارتاپ محصول‌محور «هوما» و «دست به رنگ» در مدل سرمایه‌گذاری مبتنی بر درآمد (RBF) توانستند نظر داوران «۱۰۰ استارت‌آپ» را جلب کنند. «هوما» و «دست به رنگ» از طریق سرمایه‌گذاری «۱۰۰ استارتاپ» می‌توانند حجم تولید خود را ارتقا دهند.

در پایان رویداد‌ «سکوی پرتاب»، استارتاپ‌های «دوزلی‌بوک»، «دُروا»، «مُدوپد»، «مشورک»، «آسانیسم»، «بوفه سبز»، «سَت‌پلت»، «نورچلنج» و «بانکت» برای گفت‌وگو و بررسی‌های بیشتر سرمایه‌گذاری دعوت شدند.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ