فرآیند تیم سازی در یک استارتاپ

همه ما می­دانیم که شکست ­ها و پیروزی­ هایی که یک استارتاپ تجربه می­کند، به یکپارچگی و همراهی تیمی که در این مسیر به هدایت استارتاپ به سوی هدف، کمک می­کنند، بستگی دارد. طبیعتا برای بنیاگذاران یک استارتاپ، کار به معنای زندگی تلقی می­شود و هیچگاه نمی­توان به تنهایی در برابر مشکلات برای پیاده سازی موفق یک استارتاپ گام برداشت و به طور حتم، همراهی عده ­ای از افراد متخصص در زمینه­ های مختلف می­تواند به بنیانگذاران کمک کند تا از ابتدا برای موفقیت استارتاپ خود نقشه بکشند و آماده باشند و درصد پیروزیشان را در این استارتاپ بالاتر بدانند.

اما برای تیم ­سازی یک استارتاپ چه اطلاعاتی لازم است؟ این تیم باید چه ساختاری داشته باشد و چطور تشکیل شود؟ همه این ها سوالاتی است که شاید ذهن خیلی از بنیانگذران یک استارتاپ را مشغول می­کند؛ اما بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مهم­ترین فرآیندهای تیم­ سازی در یک استارتاپ آشنا کنیم و درباره اهمیت و نحوه تیم ­سازی، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم شروع کار استارتاپی کمی آشنا شوید. پشت راه­ اندازی یک استارتاپ، همیشه یک ایده نو و جذاب نهفته است. زمانی که بنیانگذاران تصمیم می­گیرند تا این ایده را به واقعیت تبدیل کنند یا در این مسیر با کسی برای راه­ اندازی این کسب و کار هم مسیر می­شوند، به این فرد Co-Founder گفته می­شود.

در ابتدا می­توانید برای راه اندازی کارتان یک Co-Founder پیدا کنید!

اینکه برای پیمودن مسیری طولانی تا موفقیت را تنها باشید یا یک Co-Founder همراهیتان کند، سوالی است که شاید خیلی از بنیانگذاران با آن مواجه می­شوند. اما باید بدانید که موضوع دقیقا به خود شما بستگی دارد. اگر تصمیم گرفتید که یک Co-Founder داشته باشید، باید بدانید که کارتان کمی راحت­تر است و مسئولیت­ هایتان تقریبا با این فرد نصف می­شود. Co-Founder شما باید قادر باشد تا مهارت ­های لازم را به گروه شما آموزش دهد و تمرکز و انگیزه را در افراد گروه بالا ببرد.

شروع به تیم ­سازی کنید

حال این بنیانگذاران و Co-Founder ها برای پیاده سازی ایده و کسب و کارشان به تیم ­سازی نیاز دارند. گروهی پرتلاش و در عین حال باهوش که وظایف در بین این افراد تقسیم شود و همگی برای رساندن این ایده به واقعیت در مسیری مشخصی شده گام بردارند. همه افرادی که کار کردن در استارتاپ را تجربه کرده ­اند می­دانند، هم هدف بودن و تلاش در تیم ­های استارتاپی با کار کردن به صورت یک کارمند عادی خیلی فرق دارد. برا همین تیم­ سازی برای شروع این کار از مهم­ترین اهداف Co-Founder ها به شمار می­­رود.

فرآیندهای تیم­ سازی در استارتاپ ­ها

بنیانگذاران و Co-Founder ها برای اینکه استارتاپ موفقی داشته باشند،  نیاز دارند تا افراد تیمشان را به درستی انتخاب و در مسیر هدف، هدایت کنند. در واقع انتخاب درست افراد، درست نیمی از مسیر را از ابتدا برایتان ساده ­تر می­سازد و برای ادامه مسیر نیاز دارید تا استراتژی­ های درست و کاربردی را به کار بگیرید. اما در ادامه می­توانید با مهم­ترین عواملی که باید در انتخاب اعضای تیمتان به آنها توجه کنید، آشنا شوید.

  • نمونه کارهای افراد را با دقت بازبینی کنید

زمانی که بنیانگذاران و یا Co-Founder ها قصد استخدام فردی جدید را در تیمشان دارند، ابتدا و قبل از هر کاری، باید نگاهی به نمونه کارهای قبلی افراد بیندازند و از مهارت­ ها و استعداد­های او به طور عینی، اطمینان حاصل کنند. در واقع شما باید به مهارت­هایی که برای تیم­سازی­تان به آنها تیاز دارید دقت کنید و هر فردی را که گمان می­کنید پتانسیل­ های لازم برای همراه شدن با شما را دارد، به عنوان کاندیدای برتر در نظر بگیرید و در آخر با بررسی دوباره، فرد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

  • دقت کنید که افراد در قرار گرفتن در شرایط کاری پر فشار، چه عکس­ العمل­ هایی دارند

عده ­ای از افراد تحمل قرار گرفتن در فشار کاری را دارند و عده ­ای به شدت آسیب می­بینند و در این مواقع عقب نشینی می­کنند. بهتر است قبل از استخدام فرد و ورود او به تیم شما، این موضوع را بررسی کنید؛ زیرا در همه استارتاپ­ها پیش می ­آید که برخی زمان­ها فشار کاری به حداکثر خود می­رسد و اگر افرادی که در تیم شما هستند نتوانند بر کارها غلبه کنند، پس مطمئنا کار شما نیز نیمه­ تمام خواهد ماند.

در واقع همه ما می­دانیم کار در یک استارتاپ آسان نیست و برای همین موضوع انتخاب هم تیمی­ های شما با بالاترین استانداردهای ممکن می­تواند به شما شانس بیشتری برای پیروزی و دستیابی به هدفتان بدهد، پس حتما از افرادی در گروهتان استفاده کنید که در شرایط سخت و فشار کاری اذیت نمی­شوند و به کارشان ادامه می­دهند.

  • شخصیت افراد را بازبینی کنید

سعی کنید تنها به خواندن رزومه و نمونه کارها بسنده نکنید و افراد را بیشتر بشناسید. از آن­ها بپرسید در شرایط سخت چه عکس ­العملی دارند. در مورد کار چه فکر می­کنند و چقدر به کارشان اهمیت می­دهند. چطور کارهایشان را مدیریت می­کنند و در مواقع حساس و فشار کاری چگونه رفتار می­کنند. چقدر کتاب می­خوانند و به یادگیری علاقه دارند. بیشترین تفریحی که خارج از محیط کاری انجام می­دهند چیست. به دنبال درک بهتری از شخصیت و کشف استعداد­های افراد باشید و بعد درست تصمیم بگیرید و افراد مناسبی را انتخاب کنید.

  • در مورد موقعیت کاری و اهداف و نیازهایتان توضیح دهید

اگر همه این­ کارهایی که پیش­تر ذکر شد را انجام دهید و در مصاحبه فرد را نسبت به کاری که باید در شرکت شما انجام دهد، آگاه نکنید، باز هم ممکن است فرد اشتباهی را استخدام کرده باشید در واقع یکی از بدترین کارهایی که می­شود در تیم­ سازی یک استارتاپ انجام داد، این است که افراد اشتباهی زیادی را در شرکتتان استخدام کنید و کار کافی و مناسبی برای آنها نداشته باشید.

 هیچکس نمی­تواند به شما بگوید که چه تعداد کارمند برای استخدام نیاز دارد، شما باید با ارزیابی و وقت گذاشتن بیشتر، افراد مناسبی را انتخاب کنید و بدانید دقیقا برای چه موقعیتی به دنبال استخدام هستید. ممکن است در ابتدا تنها به یک بازاریاب و طراح نیاز داشته باشید و به مرور می­توانید تعداد کارمندانتان را افزایش دهید. سعی کنید هدف اصلی استارتاپ و چشم اندازها و مقاصد اصلی را برای هم تیمی ­هایتان به طور واضح توضیح دهید و برای دستیابی راحت­تر به هدف­ هایتان، برنامه­ ریزی و نقشه منظمی داشته باشید. اهمیت تشکیل تیم برای استارتاپتان را جدی بگیرید و بدانید که بیشتر از ۷۰ درصد از استارتاپ­ ها به دلیل نداشتن تیم­ سازی درست با شکست مواجه می­شوند.

به اعضای تیمتان در انجام کار آزادی دهید!

با راه اندازی این استارتاپ، شما وارد دنیای جدید می­شوید که باید در طول مسیر کاری نیز هر لحظه پذیرای ایده ­های نو و خلاقانه باشید. سعی کنید به اعضای تیمتان کمی آزادی دهید. بگذارید هر زمانی که بهروه وری بهتری دارند، کار کنند. در مورد سبک انجام کار، بگذارید تا خودشان هم در تصمیم گیری آن دخیل باشند. طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر کامندان حدود ۲۰ درصد از زمان خود را صرف پرداختن به چیزهایی غیر از وظایف خود می­کنند، پس بگذارید در مورد انجام کارها و انتخاب وظایفشان، کمی آزادانه عمل کنند.

در آخر نیز سعی کنید شرح وظایف کلی و نقش هر فرد را به طور واضح و ساده بیان کنید و هدف کلی استارتاپ را به اعضای گروهتان اعلام کنید و به تیمتان چنان انگیزه بدهید که انجام کار برای آنها هم همانند شما همیشه در اولویت باشد.

Co-Founderاستارتاپبنیانگذارتیم ­سازیکارآفرینی
Comments (0)
Add Comment