مدیریت دانش کسب و کار

هک رشد چیست؟

با وجود اینکه هک رشد، عبارت نوپایی است اما تأثیرات شگفت‌انگیزی به بار نشانده که غفلت از آن می‌تواند خطای بزرگی برای کسب‌وکارها باشد! چرا که امروزه هر استارتاپی به دنبال تکنیک‌های و رمزهای نهفته در  Growth Hacking می‌باشند. راز رشد و سپس حفظ استارتاپ‌ها در کشف و درک”هک رشد” نهفته است. از این رو در این مقاله سعی بر این است که اطلاعات اولیه در رابطه با هکینگ رشد ارائه شود. این مطلب به شما گام‌های هک کردن رشد را آموزش داده تا هکر رشد بازار خود باشید. اگر در سر سودای رشد حیرت‌انگیز داشته و میلیاردها دلار کسب درآمد را در سر می‌پرورانید، پس با ما همراه باشید.

در این مقاله در رابطه با موضوعات زیر خواهید خواند:

  1. هک رشد Growth Hacking چیست؟
  2. آیا هک رشد، یک اصلاح نامشهود و دشوار دیگر است؟
  3. هک رشد چه تأثیری بر کسب‌وکارها و بخصوص استارتاپ ها دارد؟
  4. اهمیت و جایگاه Growth Hacking در جهان به چه صورت است؟
  5. جمع‌بندی

 

هک رشد Growth Hacking چیست؟

شان اِلیس  Sean Ellis در سال ۲۰۱۰ این واژه را وارد فرهنگ لغات کرده و از آن زمان غوغایی به پا شد. با توجه به اینکه امروزه سرعت حیرت انگیزی در بازاریابی دیجیتال برپا شده است از این رو برای ماندن در پیست رقابتی از هیچ نکته و ترفندی نباید غافل نماند. به همین منظور، داشتن اطلاعات در مورد هر پدیده نوظهور، به منزله دوپینگ کردنی است که رشد وصف‌ناپذیر در تمامی کسب‌وکارها بخصوص کسب‌وکارهای نوپای دیجیتال را سبب می‌شود. بنابراین با توجه به پیشرفت مداوم صنعت دیجیتال، اصطلاحات و کلمات کلیدی جدیدی نمایان شده که باید به عمق آن‌ها پی برد. یکی از این اصطلاحات پرسروصدا، “هک رشد” می‌باشد.

به طور بسیار ساده، هک رشد به معنی بکارگیری استراتژی‌ها و تکنیک‌های خلاقانه‌ای است که شما برای رونق کسب‌وکار خود به آن نیاز دارید. درواقع بازاریابی هوشمند برنامه‌های عملیاتی و هوشمندانه‌ای را اجرا کرده تا رشد تصاعدی خود را در بازار حتمی کند.  بنابراین هدف Growth Hacking  استفاده از روش‌های کم هزینه و مؤثر برای ارتقا جایگاه سایت و همچنین حفظ مشتری است. یکی از این تکنیک‌ها که برای همگی بازاریابان دیجیتال مشهود و صریح است، سئو SEO می‌باشد. از دیگر تکنیک‌های هک کردن رشد می‌توان به نیاز سنجی دقیق مشتری، شناسایی بازار هدف یا کاربران، تحلیل خواسته و تمایلات آنان، آنالیز شاخص‌ها و معیارها اثرگذار در بازار و…. اشاره کرد. البته در آینده بیشتر در این خصوص مطالبی ارائه خواهد شد.

آیا هک رشد، یک اصلاح نامشهود و دشواردیگر است؟

خیر! هک رشد نه تنها یک اصلاح نامفهوم نیست بلکه این پدیده، مفهومی بسیار آسان را دربر داشته که آگاهی از آن سبب پیشرفت و رشد سریع با هزینه اندک خواهد شد. افراد و سازمان‌های موفق زیادی از هکینگ رشد برای رشد تصاعدی بازار خود بهره‌مند شده‌اند. برای نمونه، شان الیس بنیان‌گذار شرکت کوالارو و پدرخوانده Growth Hacking، از این عبارت جادویی برای رونق بخشیدن به کسب‌وکار خود استفاده کرده و نتایج شگفت‌انگیزی را نیز مشاهده نموده است.

هک رشد چیست؟

هک رشد چه تأثیری بر کسب‌وکارها و بخصوص استارتاپ ها دارد؟

یکی از ویژگی‌های بارز هک کردن رشد، منعطف بودن آن برای تمامی کسب‌وکارها است. اگر شرکت استارتاپی هستید و یا سالیان متمادی در عرصه دیجیتال مشغول خدمت و درآمدزایی می‌باشید، این روش با تکنیک‌هایی منحصربه‌فرد، موفقیت را برای شما خلق می‌کند. استارتاپ‌ها در صورت بهره‌گیری از هکینگ رشد قادرند با صرف هزینه اندک و زمان کوتاهی به نتایج دلخواه برسند. زیرا تکنیک‌ها و استراتژی‌های نهفته در دل هک رشد به‌گونه‌ای است که از روش‌های سنتی فاصله گرفته و با معیارهای جدیدی به سوی رشد تصاعدی قدم برمی‌دارد.

نکته : بازاریابی دیجیتال Digital Marketing به پیست رقابتی پر از هیجان تبدیل شده که همگی رقیبان در آن در حال مبارزه بوده و باید برای موفق شدن، رویکردهای نامتعارف جدید و خلاقانه‌ای را به کار برد و تنها راه پیروزی در این نبرد تنگاتنگ، بررسی اهداف عجیب و روش‌های جدید است.

برای ملموس شدن ابعاد هکینگ رشد می‌توان مراحل زیر را در ذهن مجسم کرد:

  • مرحله ۱: نیاز سنجی دقیقی از نیاز کاربران به دست آورید. (محصولی طراحی کنید که مردم واقعاً به آن نیاز دارند!)
  • مرحله ۲: بازار هدف یا مخاطب شما، گروه‌های خاصی هستند. (سرمایه خود و تمام تکنیک‌ها را صرف این گروه از مخاطبین قرار دهید.)
  • مرحله ۳: کسب (مشتری، جایگاه)
  • مرحله ۴: فعال‌سازی (تحریک و انگیزش مشتری برای خرید و یا تبلیغ)
  • مرحله ۵: حفظ (نگه‌داری مشتری و حفظ جایگاه)
  • مرحله ششم: درآمد (درآمد و سود حاصل از خرید مشتری)
  • مرحله ۷: ارجاع (تبلیغات، رشد تصاعدی)
  • مرحله ۸: بهبود کمیت و کیفیت محصول (محصول خود را به طور مداوم بهبود بخشید)

اهمیت و جایگاه هک رشد Growth Hacking در جهان به چه صورت است؟

نمونه‌های بسیار موفقی از به کار گیری هک رشد موجود بوده که هر روزه همگی ما از آن بهره می‌بریم. در پشت‌صحنه هر پلتفرم مانند اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و… راهکارهای جدیدی برای به دست آوردن بازار و رشد روزافزورن، مخفی شده است.

  • برای نمونه مارک زاکربرگ در پلتفرم اینستاگرام، بارگذاری تصاویر و اشتراک‌گذاری آن را با سایر شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر کرده است.
  • همچنین پلتفرم پیام‌رسان واتساپ به دلیل سهولت رابط کاربری و سادگی استفاده از آن، کاربران زیادی را به سمت خود سوق داده است. تنها تکنیک استفاده شده در واتساپ، رابط کاربری آسان است.
  • سایت Airbnb که سایت بسیار معروفی در زمینه املاک و اجاره بوده با کمک تکنیک‌های هک کردن رشد میلیون‌ها کاربر را به سمت خود کشانده است. مالک این سایت با بهره‌گیری از استراتژی جدید و کشف خلاهای موجود در بازار، ابتکار افزایش مشتری را رواج داده است.
  • سایت دراپ باکس نیز از تکنیک هک کردن رشد برای بازاریابی موفق استفاده کرده است. در این پلتفرم با معرفی مشتری جدید، فضای حافظه بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. شان اِلیس برای رشد چشمگیر دراپ باکس، کمک شایانی کرده است.

افزایش درامد استارتاپ با هک رشد

جمع‌بندی:

نمونه‌های بارز و بسیاری از هک کردن رشد در جهان وجود داشته که بررسی هر یک از آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد. بنابراین به شرح مختصری از Growth Hacking در اینجا بسنده کرده‌ایم. اگر هنوز معمای هک رشد برای شما حل نشده، نگران نباشید چون ما در مقالات بعدی این موضوع را بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد. همچنین اگر نیاز به مشاوره در این حوزه دارید می‌توانید با ما در بیزینس نالج تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ