مدیریت دانش کسب و کار

مارکتینگ پلن چیست؟

بدون مارکتینگ و بازاریابی اکثر کسب و کارها شکست می‌خورند. اما برخی کسب و کارها بدون مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی شکست می‌خورند. هرچقدر که تیم مارکتینگ آنها قوی باشد تا زمانی که یک برنامه تدوین شده و منظم برای بازاریابی نداشته باشند نمی‌توانند به اهداف‌شان برسند.

برنامه بازاریابی یک نقشه راه برای معرفی درست و قدرتمند محصولات و خدمات شما به مشتریان احتمالی است. نیازی هم نیست حتما طولانی باشد. اما کامل و خلاقانه بودن آن مهم است. اگر روی مارکتینگ پلن مجموعه‌تان وقت بگذارید می‌توانید برنامه‌ای برای موفقیت و رشد کسب و کارتان بچینید. چون رشد کسب و کار با بازاریابی ارتباط مستقیم دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت برنامه مارکتینگ دقیقا چه چیزی است. چه کاربردی دارد و چگونه می‌توانیم برنامه‌ای قدرتمند و کاربردی برای کسب و کارمان بنویسیم.

مارکتینگ پلن دقیقا چیست؟

پلن مارکتینگ یک گزارش کامل است که استراتژی کلی بازاریابی شما را در ماه آینده، فصل آینده، نیم‌سال و سال آینده تعیین می‌کند. این گزارش عمدتا شامل موارد زیر است.

  • بررسی کلی از بازاریابی کسب و کار و اهداف تبلیغاتی شامل استراتژی‌ها، اهداف، ابزارها، منابع و بودجه
  • توضیح در مورد موقعیت کلی مارکتینگ کسب و کار
  •  تایم‌لاین برای برنامه‌ریزی زمانی
  • KPI یا شاخص عملکرد که در زمان تعیین‌شده باید رصد کنید و رشد و پس‌رفت‌ آن را بررسی کنید.
  • بررسی در مورد بازار هدف کسب و کار و نیازهای مشتری

این‌ها المان‌های اصلی یک برنامه بازاریابی برای آینده هستند. اهمیت برنامه‌ریزی در این است که به شما یک مسیر می‌دهد. یعنی شما مقصد را می‌دانید و حالا باید در این مسیر موانع را از سر راه‌تان بردارید. گاهی اوقات دنبال راه میان‌بر باشید. خلاقانه فکر کنید و خودتان را به هدف‌‌تان نزدیک‌تر کنید.

تفاوت مارکتینگ پلن و بیزینس پلن در چیست؟

بیزینس پلن یک بررسی کامل و جامع به تمام جنبه‌های کسب و کار است. اطلاعاتی که شامل کارکنان، عملیات‌ها، مکان، بازاریابی و جنبه‌های مالی کسب و کار می‌شود. بیزینس پلن می‌تواند تعیین کند که یک کسب و کار تا چه حد پتانسیل دارد. چه جاهایی انرژی اضافی تلف می‌شود. در کدام قسمت کمبود وجود دارد و چه بخش‌هایی باید به مجموعه اضافه شوند. در نهایت با تمام این داده‌ها می‌توان برنامه‌ای کامل و جامع برای آینده‌ی کسب و کار در نظر گرفت.

اما پلن بازاریابی به صورت خاص روی بازاریابی تمرکز دارد و تنها این حوزه را زیر نظر می‌گیرد و برای این بخش از مجموعه برنامه‌ریزی می‌کند. هر دو برای کسب و کار ضروری‌اند. بدون بیزینس پلن از عملکرد کلی کسب و کار آگاهی نداریم و ممکن است بی‌نظمی‌های زیادی در مجموعه وجود داشته باشد. برنامه مارکتینگ هم تمام این بی‌نظمی‌ها را در حوزه‌ی بازاریابی از بین می‌برد و به برنامه‌ریزی کسب و کار جهت می‌دهد.

برنامه مارکتینگ کسب و کار

چطور می‌توانیم یک برنامه برای بازاریابی تدوین کنیم؟

تدوین برنامه بازاریابی مراحل راحتی دارد. برخی تمپلیت‌ها و نمونه‌کارها هم در بستر وب وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید. اما به طور کلی می‌توانید این چند مرحله را انجام دهید تا برنامه دلخواه و کاربردی کسب و کارتان را بچینید.

  1. خلاصه‌ای ساده و کاربردی بنویسید: با خودتان صادق باشید و سعی کنید خلاصه‌ای کاربردی بنویسید تا همان ابتدای کار افراد بتوانند به نقطه نظر و نگرش شما در این برنامه دسترسی داشته باشند. از اهداف و فکت‌ها و برنامه‌های آینده بنویسید.
  2. شاخص‌ها و معیارهایی را برای اهداف مارکتینگ‌تان تعیین کنید: می‌خواهید چقدر رشد کنید. تعداد فالورهای شبکه‌های اجتماعی‌تان چند برابر شود. چقدر ترافیک بگیرید. چقدر بفروشید. چقدر مقاله بنویسید. در اینجا به این سوالات جواب می‌دهید.
  3. پرسونای کاربران‌تان را مشخص کنید: شما نمی‌توانید برای یک ببر سالاد سرو کنید. باید مشتریان‌تان را دقیق بررسی کنید و بشناسید و در مورد پرسونای آن‌ها اطلاعات کاملی را در برنامه مارکتینگ‌تان بنویسید. این خیلی مهم است. چون پرسونا در گذر زمان تغییر می‌کند و شما با برنامه‌ریزی هیچوقت از مشتری عقب نمی‌مانید.
  4. در مورد رقبا تحقیق کنید: تا زمانی که ندانید با چه کسانی رقابت می‌کنید پیروز هیچ رقابتی نخواهید بود. باید در مورد تیم مارکتینگ آن‌ها، اهداف مارکتینگ، استراتژی، خلاها و رشد سالانه آن‌ها تحقیق کنید.
  5. شاخص‌های کلیدی برای بررسی و مانیتورینگ مداوم را تعیین کنید: باید شاخص‌های کلیدی علمکردتان را تعیین کنید و به صورت مدام چک کنید. مثلا بررسی ترافیک سایت، تعداد لینک‌های دریافتی و هر چیزی که در استراتژی شما ذکر شده است.
  6. استراتژی مارکتینگ‌تان را تعیین کنید: یک استراتژی با قابلیت اجرا و با تمام جزئیات لازم بنویسید. مثلا برای وبسایت‌تان کدام استراتژی را در نظر گرفته‌اید. برای شبکه‌های اجتماعی کدام استراتژی مناسب است؟ سئو قرار است در کدام مسیر حرکت کند و مسائلی از این قبیل که باید به طور کامل بررسی شوند.
  7. راهنمای گزارش‌دهی و رصد کردن را بنویسید: در مورد نحوه‌ی گزارش دهی و نوع گزارشی که باید در زمان‌های تعیین شده ارائه شود اطلاعات کاملی گردآوری شده باشد و دقیق و کامل زمان‌بندی شود.
  8. به ظاهر و استایل آن هم توجه کنید: یک پلن مارکتینگ زیبا و چشم‌نواز می‌تواند انگیزه‌ی شما را برای اجرای آن بیشتر کند. از المان‌های گرافیکی، نقشه‌های ذهنی، جدول‌ها، آمارها و عکس‌ها استفاده کنید و آن را جذاب‌تر طراحی کنید.

جمع بندی

اگر می‌خواهید یک برنامه‌ بازاریابی ایده‌آل و قدرتمند داشته باشید که متناسب با مدل کسب و کار شما و مشتریان‌تان باشد، ما در بیزینس نالج با شما هستیم. متخصصان حوزه مارکتینگ در بیزینس نالج شما را به طور کامل ارزیابی می‌کنند. نقاط قوت و ضعف را استخراج می‌کنند. پای حرف‌های شما می‌نشینند. رقبای شما را زیر نظر می‌گیرند و متناسب با این داده‌ها برنامه‌ای منظم، خلاقانه و متناسب با اصول مارکتینگ برای کسب و کار شما تدوین می‌کنند. با این پلن شما به سمت رشد و پیشرفت قدم برمی‌دارید.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ