مدیریت دانش کسب و کار

سامانه فیروزه پلت رونمایی شد!

در حاشیه رویداد فیروزه پلت، گروه مالی فیروزه از سامانه فیروزه پلت رونمایی کرد. این سامانه چند هدف اصلی را دنبال می‌کند: اتصال خریدارن و فروشندگان بالقوه سهام در استارتاپ‌ها، کمک به نقدشوندگی سهام و همچنین کمک به ورود سرمایه‌گذاران بخش سنتی به استارتاپ ها.

در حالی که اکنون با شرایط فعلی کشور، خبری از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و استارتاپ‌های آن نیست، گروه مالی فیروزه می‌خواهد با سامانه فیروزه پلت، آینده و رشد استارتاپ‌های ایرانی را تضمین کند. به گفته رامین ربیعی، مدیرعامل این گروه مالی، چنین سامانه‌ای کمک می‌کند تا به جای سرمایه خارجی که اکنون در دسترس نیست، استارتاپ‌ها بتوانند از سرمایه‌ی بخش سنتی جامعه بهره بگیرند.

هدف مهم دیگر فیروزه پلت، کمک به خروج سرمایه‌گذاران اولیه از استارتاپ یا حتی کمک به کارکنان استارتاپ‌ها برای فروش سهام تشویقی (ایساپ) است. در حال حاضر افراد زیادی در اکوسیستم استارتاپی فعال بوده‌اند و در تاسیس استارتاپ‌های مختلف مشارکت داشته‌اند و شاید در هر کدام سهم اندکی داشته باشند، اما جایی برای فروش این سهام وجود ندارد. حال سامانه فیروزه پلت می‌خواهد خریداران و فروشندگان بالقوه را به هم متصل کند.

ربیعی در مورد نحوه کارکرد این سامانه گفت: سامانه اصلا پیچیده نیست. هدفش گرفتن اطلاعات درست است. چیزی که آن را سخت می‌کند، راستی‌آزمایی از سوی ماست. ما هویت شما [فروشنده] را تایید می‌کنیم و سپس قراردادهای داخلی و نظر هیات مدیره داخلی استارتاپ گرفته می‌شود تا مشخص شود سهام قابل فروش است یا خیر. سپس نام شرکت وارد لیست فروش می‌شود. این اطلاعات محرمانه است و برای مثال، فقط مشخص است که سهامی از استارتاپ X برای فروش است. زمانی که شخصی پیدا شد و درخواست خرید داد، جلسات رو در رو شکل می‌گیرد و با کمک فیروزه، این معامله انجام می‌شود.

البته این سامانه قرار نیست چیزی شبیه به بازار سرمایه باشد، چون اساساً به عقیده مدیران گروه مالی فیروزه، این سامانه یک بازار نیست. در واقع، این سامانه به نوعی طراحی شده که در آن هیچ معامله‌ای یا تقاضا و عرضه‌ای انجام نمی‌شود، چون قیمتی وجود ندارد. تنها چیزی که مشخص است، اینکه بخش خاصی از سهام یک استارتاپ برای فروش وجود دارد. همچنین ورود به فیروزه پلت کار ساده‌ای نیست و گروه مالی فیروزه می‌گوید سرمایه‌گذاران و فروشندگان سهام صرفاً در این سامانه ثبت نام می‌کنند اما بعداً باید احراز هویت شوند تا عملیات خرید و فروش انجام شود.

اکوسیستم استارتاپی ایران، در حالی که حدود یک دهه از عمرش سپری می‌شود که هنوز خروج موفق و نهادینه‌ای را ندیده است. همین موضوع یکی از دلایل عدم علاقه بخش سنتی به کسب‌وکارهای نوپایی است که شاید حتی رشد قابل توجهی داشته‌اند. اما اکنون با باز شدن این در، باید دید سرمایه‌گذاران سنتی به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها روی خواهند آورد یا خیر.

 

منبع: دیجیاتو

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ