مدیریت دانش کسب و کار

داستان فیل سفید

داستان فیل سفیدReviewed by Salari7 on Mar 5Rating: 5.0

در زمان گذشته، فیل‌های سفید در کشورهای آسیایی به خصوص تایلند، هند، سریلانکا و … به عنوان حیوانات مقدسی شناخته میشدند و این در حالی بود که نگهداری یک فیل سفید، هزینه‌ٔ نسبتاً زیادی برای صاحبش داشت چرا که با غذاهای معمولی نمیشد این‌گونه فیل‌ها را تغذیه کرد و هم به خاطر مقدس بودنشان، باید توجه ویژه‌ای دریافت می‌کردند.

حال در یکی از حکایت های معروف گذشته آمده است که پادشاه یک کشور به پادشاه یک کشور دیگر یک فیل سفید هدیه میدهد، کسی که هدیه را پذیرفته، هزینه های زیادی را صرف نگهداری و خوراک این فیل سفید میکرد و نسل های بعدی هم بدون آنکه بدانند این فیل سفید به چه درد میخورد هزینه های زیادی را برای آن متحمل میشدند و دلشان هم نمیآمد که آن را کنار بگذارند یا رها کنند زیرا میگفتند: “حیف است تا کنون هزینه زیادی برای آن شده است و نمی توان آن را رها کرد! “

فیل سفید یا White Elephant اصطلاحی بسیار کهن و تاریخی است که بعداً مدیران و صاحب نظران آن را وارد ادبیات حوزه مدیریت کردند. فیل سفید در مدیریت استعاره از موضوعی است که هزینه زیادی برای آن شده است و هیچ خاصیت مفیدی ندارد و از آن جهت کنار گذاشته نمیشود که صرفاً برای آن هزینه شده است. اگر بخواهیم معنای اصطلاح فیل سفید را به زبان ساده بیان کنیم باید بگوییم: دارایی‌هایی که امروز کاربرد و فایده‌ی چندانی ندارند و معمولاً هزینه‌ی نگهداری آنها هم بالاست، اما به نگهداری آنها اصرار داریم.

همه ما در زندگی فیل های سفید زیادی داریم که بدون آنکه خاصیتی داشته باشند برای آن ها هزینه می کنیم، به عنوان مثال در نظر بگیرید کسی وارد دانشگاه میشود و متوجه میشود استعدادی در آن رشته ندارد اما بخاطر هزینه هایی که برای قبولی آن داده است و زمانی که صرف آن کرده است و میداند در آینده نیز آن رشته منبع درآمد او نخواهد شد، آن را رها نمیکند.

به طور کلی، یافتن فیل‌های سفید در زندگی کاری و شخصی یک موضوع مهم است و از بین بردن این فیل‌ها نیز موضوع دیگری است. مهارت اولیه‌ای که در این راستا باید کسب کنیم، شناخت فیل‌های سفیدی است که در پیرامون ما زندگی می‌کنند و پس از آن، باید با مهارت‌های از بین بردن، ترد کردن و یا جایگزین کردن این حیوانات شوم در زندگی‌ خود آشنا شویم.

حال از خود بپرسید آیا تاکنون هیچ فیل سفیدی در زندگی شما وجود داشته است که باعث عقب افتادگی شما شده باشد؟ اگر این‌ طور است، آیا توانسته‌اید با موفقیت آنها را از زندگی خود بیرون کنید؟

دکتر شعبانعلی در فایل صوتی فیل سفید، این ماجرا را با جزئیات و مثال‌های بیشتر توضیح می‌دهد:

لینک دانلود:

دانلود فایل MP3

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ