مدیریت دانش کسب و کار

اسمارت مانی (Smart Money) در اکوسیستم استارتاپی

در دنیای امروز که ذهن­ ها پر از ایده­ های مختلف شده و خیلی از مردم به دنبال رشد و توسعه افکار و ایده ­های نو و جدید خود هستند، دنیای استارتاپی نیز رنگ و بوی پر رنگ­تری به خود گرفته و از هر گوشه ­ای از این دنیا عده ­ای برای راه ­اندازی یک کسب و کار جدید وارد اکوسیستم استارتاپی و دنیای جدیدی از پیشرفت­ ها و شکست­ های متعدد می­شوند.

بسیاری از این کسب و کارهای نوپا به دنبال راه حلی برای توسعه و  پیدا کردن سرمایه ­گذار در کار خود هستند و از طرف دیگر نیز سرمایه گذاران زیادی هستند که با شور و علاقه به دنبال این ایده­ های نو، حاضرند بر توسعه راه اندازی این استارتاپ­ ها کلید بزنند و برای ترقی آن­ها سرمایه­ گذاری کنند. در این میان اصولا استارتاپ­ هایی که با خطر شکست کمتر و سوددهی بالاتری پا به عرصه گذاشته ­اند، معمولا بیشتر مورد استقبال سرمایه ­داران قرار می­گیرند و نگرانی کمتری برای این امر دارند. امروزه بسیاری از سرمایه­ گذاران بخش خصوصی با مشاوران مجربی که در زمینه ­های مختلف کسب و کارها دارند، این اطلاعات را در اختیار استارتاپ­ های نوپا می­گذارند و به اصلاح به وسیله اسمارت مانی (Smart Money) یا پول هوشمند، موجب رشد و ترقی در اکوسیستم استارتاپی می­شوند.

در این میان شرکت­ ها با دریافت سهام و مدیریت و راهنمایی استارتاپ، تجربیات با ارزش تیم خود را نیز در اختیار این کسب و کار جدید قرار می­دهند و موجب پیشرفت و حرکت استارتاپ در مسیر درستی می­شوند که شاید به تنهایی هیچوقت از پس آن بر نمی­آمد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با مفهوم اسمارت مانی (Smart Money) در اکوسیستم استارتاپی آشنا شوید.

اسمارت مانی (Smart Money) چیست؟

اسمارت مانی (Smart Money) یا پول هوشمند در اکوسیستم استارتاپی، در واقع سرمایه­ و دانشی است که توسط سرمایه ­گذاران و بنیانگذاران، خبره­ های بازار، بانک مرکزی و دیگر نهادها و متخصصان مالی کنترل می­شود. این واژه در ابتدا به قمار و قمار بازی اشاره داشت، اما امروزه و در بازارهای مالی از آن به عنوان سرمایه ­ای منحصر به فرد در کنار تجربه و علم لازم در بازار یاد می­شود.

اسمارت مانی (Smart Money) در واقع توسط سرمایه ­دارانی با دانش و اطلاعات ویژه مورد استفاده قرار می­­­گیرد و به هوش خاصی برای بهره ­برداری بیشتر نیاز دارد. به علاوه باید بدانید که اسمارت مانی (Smart Money) در اکوسیستم استارتاپی در واقع به پولی گفته می­شود که تنها منبع مالی ندارد و با داشتن دانش و تجربه خوبی که در زمینه توسعه رشد استارتاپ دارد، می­تواند مسیر درستی را نیز برای موفقیت بیشتر طی کند.

اهمیت اسمارت مانی (Smart Money) در اکوسیستم استارتاپی

هزینه ­ها بخش مهمی از اکوسیستم استارتاپی محسوب می­شود، به همین دلیل هم در نظر گرفتن منابع مالی و افزایش سود در اکوسیستم استارتاپی نقش عمده ­ای در روند رو به رشد آن دارد. قبل از هر چیز باید بدانید که سرمایه ­گذاری در اکوسیستم استارتاپی واقعا ریسک بزرگی است و در ۸۰ درصد از مواقع در سه سال اول با شکست مواجه می­شود به همین دلیل سرمایه گذاران باید دقیقا بدانند که روی چه چیزی سرمایه گذاری می­کنند. از طرف دیگر بازار سرمایه ­گذاری در ایران هنور بسیار نو پا و نو ظهور است و بر همین اساس هم سهم اسمارت مانی (Smart Money) در بازار ایران هنوز اندک است و کم تجربگی در این زمینه ممکن است منجر به عدم موفقیت سرمایه­ گذاران شود.

پس فراموش نکنید برای استفاده از اسمارت مانی (Smart Money) یا پول هوشمند باید سرمایه گذاری هوشمندی نیز صورت بگیرد و یا با دقت بیشتری منابع مالی تامین شود. در کنار هزینه ­ها و سرمایه­ گذاری­ ها، استفاده از راهنمای درست نیز در این مسیر امری حیاتی و ضروری محسوب می­شود که در ادامه می­توانید با مهم­ترین عوامل شناخت اهمیت اسمارت مانی (Smart Money) آشنا شوید.

سرمایه ­گذارانی که بر روی یک استارتاپ متمرکز می­شوند، در واقع با دنبال کردن چند هدف موجب پیشرفت و ترقی در استارتاپ می­­شوند، در واقع بسیاری از استارتاپ ­ها نمی­توانند تیم بازاریابی خودشان را کامل کنند و حتی اگر به هر چه که نیاز دارند هم دسترسی داشته باشند و افراد زیادی را در تیم خود داشته باشند، باز هم به تخصص و نیروی انسانی برای توسعه و پیاده ­سازی استراتژی بازاریابی خود نیاز دارند و سرمایه گذاران می­توانند با تامین نیازهای زیر در اکوسیستم استارتاپی، آینده بهتری برای روبرو شدن با موفقیت برای استارتاپ­ ها رقم بزنند:

  • بازار هدف را تجزیه و تحلیل می­کنند و یک استراتژی برای کار استارتاپ تعیین می­کنند.
  • بر اساس محصول و بازار هدف استارتاپ، استراتژی گام به گام برنامه­ریزی می­شود و فعالیت­های بازاریابی مشخصی و تعیین می­گردد که موجب پیشرفت روند کار می­گردد.
  • بر روی بخش بازاریابی هزینه می­شود.
  • بخشی از سرمایه در راستای در راستای گسترش آینده دیجیتالی برای بازاریابی و تشکیل تیم بازاریابی و تبلیغات بودجه بندی می­شود.
اسمارت مانی چطور عمل می­کند؟

اسمارت مانی در واقع توسط کسانی هدایت و تامین می­شود که دارای تجربه و دانش زیادی هستند و با گام برداشتن در مسیر درستی برای شناساندن استارتاپ و رشد و توسعه آن، حمایت­ های لازم را برای یک کسب و کار انجام می­دهند و بازار کار را به سمت درستی هدایت می­کند و با تامین نیازهای تجربی و دانش کافی مسیر رشد استارتاپ ­ها را هموارتر و در جهت هوشمندانه ­تری قرار می­دهد. نتیجه سرمایه و دانش در کنار هم احتمال رسیدن به موفقیت برای استارتاپ را نیز به میزان قابل توجهی بیشتر می­کند که  استارتاپ با سرعت بیشتر و در مسیر درست­تری گام بردارد و با درصد شکست پایین­تری در کسب و کار روبرو شود.

به علاوه بهتر است این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که برای مثال هند کشوری است که سال­ها در زمینه تکنولوژی و استارتاپ ها فعالیت دارد، اما هیچگاه موفق به کسب موفقیت­ها بزرگ و برداشت سرمایه­ های هنگفت از این راه نشده است. از طرفی استارتاپ ­های معروف زیادی در این مسیر وجود دارند و سرمایه داران هنوز هم بدون اهمیت دادن به آن­ها، تنها روی استارتاپ­های جدید سرمایه گذاری می­کنند. زیرا روش ­های سرمایه­­ گذاری و توسعه ­ها هنوز در بسیاری از نقاط دنیا از روش اسمارت مانی یا پول هوشمند بهره نمی­برد و شاید همین موضوع موجب می­شود تا آنطورکه باید دانش و تجربه و مسیر سرمایه­ گذاری استارتاپ ­ها در سمت و سوی درستی حرکت نکند و در بسیاری از موارد با شکست روبرو شود.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ