مدیریت دانش کسب و کار

وضعیت سلامت دیجیتال در ایران

فناوری همیشه موجبات پیشرفت در زمینه مراقبت­های پزشکی و بهداشتی را فراهم کرده است و در همین راستا هر ساله در دنیا به تعداد استارتاپ­هایی که برای کمک به جامعه پزشکی و آسودگی بیشتر مردم برای استفاده از امکانات و خدمات درمانی، اضافه می­شود. از طرفی همیشه پیشرفت در تکنولوژی موجب ارائه خدمات بهتر و بهبود و سهولت در روال درمان در صنعت پزشکی می­شود که این موضوع در ایران نیز به طور قابل توجهی در حال پیشرفت و صعود به سمت قله ­های بلند موفقیت است.

طبق اطلاعاتی که از خبرگزاری ایرنا اعلام شده، در حال حاضر بیشتر از ۱۵۰ استارتاپ فعال در زمینه سلامت دیجیتال (Digital Health) در کشور فعال هستند و با حمایت­ هایی که از سوی وزارتخانه از این شرکت­های دانش ­بنیان انجام می­شود، این صنعت در ایران روز به روز در حال توسعه و بهبود است.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هم اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت استارتاپ­های سلامت دیجیتال در ایران بیشتر آشنا شوید.

سلامت دیجیتال در ایران

در سال­های اخیر فرهنگ راه­ اندازی استارتاپ در ایران به طور قابل توجهی رونق یافته است و سرویس­های مبتنی بر اینترنت زیادی در زندگی مردم و همچنین حوزه سلامت دیجیتال  نفوذ کرده و موجب پیشرفت­های چشمگیری در زمینه ­های مختلف سلامت شده است. در دنیای دیجیتال امروزی شاید دیگر لازم نباشد ساعت­ها از زمان خود را صرف طی کردن مسیری در ترافیک کنید و بعد از آن در صف­های طولانی انتظار نوبت بکشید تا بتوانید نزد پزشک بروید و یا از خدمات درمانی استفاده کنید.

فعالیت شرکت های سلامت دیجیتال در ایران را بطور کلی میتوان به حوزه های زیر دسته بندی کرد:

  • تناسب اندام و سبک زندگی
  • مراقبت در منزل
  • شبکه های اجتماعی و بازارگاه های الکترونیکی
  • مدیریت دانش
  • تشخیص و مراقبت پیشرفته
  • خدمات آموزشی

در این سالها استارتاپ های نسبتا موفقی نیز در حوزه سلامت دیجیتال در ایران فعالیت داشته اند که در بین میتوان به استارتاپ هایی مثل آزمایش آنلاین، کرفس، اسمارت مدیکو، دیجی دارو، دکتر بادی، هلسی، نوروچلنج، بهزی، پذیرش۲۴، گهواره، شفاجو، تله طب، هاسپیتل، لک لک، مطپ، فول فکر، آسانیسم، نبض، پین طب، سیمیاروم، سیب، درمانه، درمانکده، دکتر دکتر، دکتر ساینا، فین شیپ، نوبت، نی نی سایت، اسیست و توانیتو اشاره کرد. این مواردی که ذکر شد تنها گوشه­ای از استارتاپ­ های حوزه سلامت دیجیتال در ایران بود و این موضوع نشان می­دهد که این صنعت در کشور تا چه میزان رشد کرده و همچنان در حال توسعه و صعود به سمت پیشرفت است.

به علاوه باید بدانید که امروزه بیش از ۴۰ میلیون ایرانی به گوش­ تلفن هوشمند دسترسی دارند و این میزان ظرفیت بالای استفاده از فناوری­ های مدرن و هوشمند را در کشور نشان می­دهد. ایجاد و ارتقای استارتاپ­های سلامت دیجیتال موجب تسهیل مسیر سلامت در جامعه و همچنین ایجاد اشتغال و ارتقای سطح دانش افراد نیز می­گردد که به خودی خود می­تواند هم در جامعه پزشکی و هم زندگی مردم، تحولاتی مثبت ایجاد کند.

حمایت­هایی که در سال­های اخیر از حوزه سلامت دیجیتال می­شود و همچنین نوآوری­ ها و ایده ­های ناب و جدید که هر ساله به جامعه استارتاپ ­های سلامت اضافه می­شود یقینا نشان می­دهد که آینده این حوزه در ایران همچنان در حال پیشرفت و به روز شدن است. بسیاری از استارتاپ­ ها امروزه جایگاه ویژه ­ای در میان مردم پیدا کرده­ اند و جمع زیادی از آن­ها نیز برای شناسانده شدن و بهره­ گیری بیشتر نیاز به تبلیغات و البته ارتقا سطح کیفی کار خود هستند.

از طرف دیگر این موضوع بر همه روشن است که همه جوانب زندگی در دنیای امروز در حال دیجیتالی شدن و اضافه کردن عوامل سرعت بخش هستند و حوزه سلامت دیجیتال نیز به عنوان یکی از صنایع پیشگام در حال توسعه و ایجاد پلتفرمی برای سهولت انجام امور مربوط به سلامت و دریافت خدماتی بهداشتی است.

همه دنیا برای دستیابی به این هدف در تلاش هستند و ایران نیز به نوبه خود تا به حال توانسته به دستاوردهای با ارزشی در این زمینه دست پیدا کند. تخمین زده می­شود که ظرفیت اقتصاد دنیا در حوزه دیجیتال تا سال آینده در حدود ۲۳۰ بیلیون دلار خواهد بود.

در حال حاضر درست است که استارتاپ ­های زیادی در زمینه ­های مختلف پزشکی درمانی و بهداشتی در کشور راه ­اندازی شده اما هنوز این صنعت در کشور آنچنان که باید رشد نکرده و در میان مردم و حتی در حوزه مدیکال توریسم و در میان توریست­هایی که برای دریافت خدمات درمانی به ایران می آیند جا نیفتاده است و نیازمند توسعه و تبلیغ بیشتری در جامعه است و از طرف دیگر باید در جهت ارتقای سطح این استارتاپ­ ها نیز اقداماتی انجام شود تا کیفیت و نوع خدمت رسانی آنها مطمئن­تر و راحت­تر مورد استفاده عموم قرار بگیرد.

به علاوه ایران از نظر دانش مهندسی و صنعت دیجیتال پتانسیل ­های ویژه ­ای در دنیا دارد به علاوه ایران از نظر آموزش مهندسی در دنیا رتبه چهارم را دارد. به علاوه عده زیادی از ایرانیانی که در خارج از کشور تحصیل کرده ­اند از سال ۲۰۱۳ به میزان زیادی به سوی کشور بازمی­گردند و با راه ­اندازی یک استارتاپ، استعدادها و ایده­های نوی خود را در سرزمین مادری خودشان به کار می­گیرند و موجب اشتغال ­زایی و پیشرفت در رشد فناوری­های کشور خودشان می­شوند.

طبق اطلاعات به دست آمده حدود ۵ تا ۷ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور به خصوص کشورهایی در شمال امریکا و اروپا زندگی می­کنند و بسیاری از موفق­ ترین استارتاپ­ ها نیز به دست همین ایرانیان خارج از کشور ایجاد می­شود. از طرفی تهران مهد استارتاپ­ها، پیشرفت­های تکنولوژی و دنیای دیجیتال ایران محسوب می­شود و به عنوان پایتخت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران زمینه ­های مناسبی برای جذب نخبگان و افراد خلاق در حوزه­ های دیجیتال و سلامت محسوب می­شود و دولت امیدوار است تا با افزایش بهره­ وری از این استارتاپ­ها نرخ بیکاری نیز در سال­ های آینده همچنان رو به کاهش باشد و انتظار می­رود آنچنان که تا به حال اتفاق افتاده، تحریم ­ها نقش مثبتی بر افزایش ایجاد کار و شروع استارتاپ­ های جدید در ایران بگذارد تا با تکیه بر دانش و علوم به روز ایرانی در کنار فناوری ­های به روز و مدرن دنیا روز به روز به موفقیت­های بیشتری در حوزه e-Health و سایر حوزه­ های مختلف کسب کنیم.

در حال حاضر استارتاپ­ های زیادی با حمایت وزارت بهداشت در حال فعالیت هستند که زمینه­ های مختلفی برای ارائه خدمات درمانی و پزشکی را برای عموم مردم فراهم کرده ­اند و امکان دسترسی به این خدمات را برای همگان ساده­ تر ساخته ­اند. امروزه این استارتاپ­ها در زمینه ­های مختلفی همچون مشاوره تلفنی در جهت برطرف کردن سوالات پزشکی، ارائه خدمات به معلولین در قالب یک اپلیکیشن، برنامه جهت نوبت دهی دکتر، استفاده از خدمات پزشکی و درمانی در خانه و محل کار شما، اپلیکیشن­ هایی در جهت بالابردن سطح اطلاعات پزشکی، روانشناختی و تربیتی، مشاوره روانشناختی که تنها گوشه­ای از صدها استارتاپ حوزه سلامت در ایران شمرده می­شود که خیلی از این استارتاپ­ها هنوز انچنان که باید در میان مردم شناخته شده نیستند و کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند و بسیاری نیز برای اینکه در میان جامعه جا بیفتند و فراگیر شوند نیاز به زمان بیشتری دارند تا هم فرهنگ سازی مورد نیاز در بین مردم ایجاد شود و هم اینکه این استارتاپ­ها بتوانند ایرادات و اشکالات موجود را در اپلیکیشن خود برطرف کنند و در جهات ارتقای کار خود قدمی بردارند.

علاوه بر این شاید به ظاهر هدف این استارتاپ­ ها تامین نیازهای سلامتی و کمک به بهبود نتایج حاصل از ارائه خدمات باشد، اما خیلی وقت­ها بسیاری از استارتاپ­ها هدف اصلی یعنی اهمیت دادن به بیمار و کمک کردن به او را فراموش می­کنند و بیشتر از هر چیزی تنها به طراحی، تکنولوژی و خدمات درمانی فکر می­کنند و شاید این موضوع موجب عدم موفقیت برخی از استارتاپ­های حوزه سلامت دیجیتال می­شود. در حالی که یکی از مهم­ترین مسائل در این حوزه اهمیت دادن به بیمار و نیازهای او در عین فراهم کردن یک سیستم در راستای سهولت کار مشتریان است که باید طراحی خوب و ساده و در عین حال راحتی داشته باشد.

در واقع اگر استارتاپ­ های حوزه سلامت دیجیتال نتوانند نیازهای عموم مردم یا پزشکان و مشتریان آنها را به خوبی فراهم کنند خیلی زودتر از آنچه که فکر می­کنند، با شکست مواجه خواهند شد؛ پس لازم است که همه این استارتاپ­ها از ابتدا روش هوشمندانه­ ای را در پیش بگیرند و سعی کنند در راستای نیازهای عموم، روش نوین و خلاقانه­ ای را ارائه دهند تا آینده خوبی در دنیای استارتاپی داشته باشند.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ