مدیریت دانش کسب و کار

همه چیز درباره فینتک (FinTech)

تکنولوژی در عصر حاضر تنها به ابزارهای هوشمند و دستگاه ­های مدرن با فناوری بالا خلاصه نمی­شود، بلکه این به روز شدن در دنیای فناوری­های مالی نیز موجب انقلابی بزرگ در این زمینه شده است و فینتک (FinTech) یکی از بهترین مثال ­های پیشرفت در دنیای فناوری­های مالی محسوب می­شود. این واژه از از ترکیب دو بخش تکنولوژی و مالی به وجود آمده و امروزه بسیاری از موسسات مالی و بانک­های خصوصی از این فناوری مدرن برا انجام کارهایشان استفاده می­کنند.

به بیان ساده ­تر، می­توان گفت که سازمان­های مالی به طور گسترده ­ای از فناوری­ های فینتک (FinTech) برای انجام روال و برنامه­ های پرداخت، شبکه­ های بانکی و معاملات آنلاین خود با استفاده از هوش مصنوعی و داده­ های بزرگ (Big Data) استفاده می­کنند و به وسیله این تکنولوژی، دنیا به سوی ارائه خدمات آنلاین با سرعت بیشتر و البته دریافت خدماتی راحت­تر گام برمی­دارد. بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هم اطلاعات مفیدی در مورد یکی از رایج ­ترین فناوری­های مالی یعنی فینتک (FinTech) بدست آوریم.

فینتک (FinTech) چیست؟

 شاید در سال­ها اخیر شما هم بارها با این کلمه برخورد کرده باشید و یا جز آن دسته از افرادی باشید که برای اولین بار با این اصطلاح روبرو می­شوید. فینتک (FinTech) در واقع به فناوری­ های مالی گفته می­شود که طیف گسترده ­ای از معانی مختلف را در برمی­گیرد تا به ساده­ ترین سطح اولیه خود نزدیک شود که عبارت است از نحوه استفاده از تکنولوژی­ برای تبدیل و ارائه خدمات و طراحی­ های مالی با روش­ هایی نوآورانه و مدرن در راستای برطرف کردن نیازهای مختلف دنیا به صورت آنلاین با بیشتری سرعت و در کمترین زمان ممکن.

این موضوع بسیار روشن است که پیشرفت­ های زیادی که در زمینه تکنولوژی و در سال­های اخیر شاهد آن بوده ­ایم، همه ریشه در توسعه در زمینه فناوری­های مالی دارد. پیشرفت در تکنولوژی های مربط با تلفن همراه، محاسبات و تجزیه و تحلیل داده ­های بزرگ (Big Data) و حتی امکان پرداخت در خریدهای اینترنتی، همه انقلابی بود که با توسعه فناوری فینتک (FinTech) رونمایی شد.

این  تکنولوژی مدرن به مصرف کنندگان و موسسات مالی کمک می­کند تا خدمات مالی خود را به روش ­های جدیدتر و سریع­تری نسبت به راه ­های سنتی که در قدیم مورد استفاده قرار می­گرفت، ارائه دهند. برای مثال زمانی­که به جای قدم زدن در بانک و درخواست موضوعی، بتوانید درست در همان نقطه ­ای از خانه که نشسته ­اید تنها با داشتن تلفن همراهتان، خدمات بانکی­تان را انجام دهید، که در این زمان شما از فناوری فینتک (FinTech) استفاده کرده­ اید. در واقع همه خدمات مالی که به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن ­ها انجام می­شود و بخشی از تحولات جدید در دنیای فناوری­های مالی است، نمونه ­ای از فینتک (FinTech) محسوب میشود.

 فینتک (FinTech) به توانایی مالی مصرف کنندگان برای انجام امور مالی بیشتر با سرعت بالاتر و راحت­تر گفته می­شود که البته این فناوری، موجب افزایش سواد مالی افراد جامعه نیز می­گردد. در واقع این تکنولوژی با ترکیب خدمات مالی سنتی با روش­هایی مدرن و ترکیب با تکنولوژی­های دیجیتال گفته می­شود که موجب راحت­تر شدن و زندگی آسانتری برای دنیای امروزی شده است.

با تاریخچه فینتک (FinTech) آشنا شوید!

بحران ­های مالی که تا سال ۲۰۰۸  در سلیکون ولی به وجود آمده بود، موجب شد تا مدیران مالی و بانکداری­ های بزرگ دیگر نتوانند به راحتی به مصرف کنندگان اعتماد کنند و در همان زمان کارآفرینان از ایجاد یک فناوری جدید به نام فینتک سخن به میان آوردند. استفاده از نرم ­افزار­هایی رایگان که هم محاسبات بزرگ را برای شرکت­ها راحت­تر می­کند و هم استفاده از آن برای مشتریان ساده ­تر و سریع­تر است.

خیلی زود استفاده از این فناوری جدید در  کالیفرنیا، برلین، شانگهای و لندن فراگیر شد و به مرور معاملاتی که از طریق این شبکه­ های آنلاین صورت گرفت، نشان داد که خرید تا چه میزانی راحت­تر و سریع­تر انجام میشود. بانک­ها یکی پس از دیگری خودشان را به این فناوری مجهز کردند و استارتاپ ­های متعددی شروع به راه ­اندازی نرم ­افزارهای جدید برای استفاده از این سیستم مدرن و راحت کردند. استفاده از فناوری فینتک در دنیا روز به روز افزایش یافت و به جایی رسید که امروزه اکثر بانکداری­ های دنیا به آن مجهز هستند و میلیاردها نفر در دنیا بسیاری از امور بانکی و خرید و فروش­های خود را از طریق این شبکه مدرن انجام می­دهند.

امروزه این تکنولوژی علی رغم ضعف­ هایی هم که دارد، بسیار فراگیر در تمام دنیا مورد استفاده قرار می­گیرد و روز به روز برای بهتر شدن و برطرف ساختن این این ایرادها، استارتاپ ­های جدید با ایده ­های نو و خلاقانه در دنیا ظاهر می­شوند تا دقت بیشتر و امینت رضایت­ بخش­ تری را برای مصرف کنندگان این تکنولوژی فراهم کنند.

فواید استفاده از فناوری های فینتک (FinTech)

فینتک (FinTech) با فراهم کردن زمینه ­های بازاریابی مالی برای افراد در زندگی روزمره، به آن­ها امکان دسترسی به خدماتی پیشرفته و شخصی را می­دهد که تا پیش از آن تنها برای ثروتمندان و افراد خاص در جامعه در دسترس بود. در حقیقت تکنولوژی و داده ­ها مالی افراد راحت­ تر و به صورتی ارزان­تر و سریع­تر در دسترس افراد قرار می­گیرد و در دسترس عموم مردم قرار دارد.

از طرف دیگر موضوعی مانند وام را در نظر بگیرید؛ در گذشته بیمه­ گذاران و بانکداران تنها مجموعه­ ای از اطلاعات محدود فرد را در اختیار داشتند و زمانی که احساس خطر می­کردند، همه افرادی که به عنوان ضامن بودند باید به بانک می­رفتند و جوابگوی عدم پرداخت فرد می­شدند، اما با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوری­ های مالی مدرن همانند فینتک، اطلاعات مختلف نظیر سرمایه­ ها شخصی و تجاری افراد در کامپیوترها ثبت­ شد و به بانک­ها این امکان را داد تا راحت­تر و با اطمینان بیشتری از وام و تسهیلات بانکی برای افراد استفاده کنند. داده­ هایی که هیچوقت در زمان قدیم و قبل از فراگیر شدن تکنولوژی­های مدرن وجود نداشت و برای همین روال انجام کارها و دقت امور تا میزان زیاد پایین­تر و غیرقابل اعتمادتر بود.

این انقلاب عظیم در دنیای فناوری­ های مالی موجب شد تا از بسیاری از شکست­ها مالی، سقوط موسسات بزرگ و ضررهای مالی بزرگ در دنیا جلوگیری شود و خدمات مالی رنگ و بوی مدرن­تر و کارآمدتری به خود بگیرد. رونق اقتصادی و انگیزه بیشتری برای سرمایه­ گذاری ایجاد شود و دقت انجام امور مالی تا میزان بی نظیری افزایش پیدا کند.

به علاوه باید بدانید که معاملات آنلاینی که امروزه به سادگی برای خرید آنلاین و سفارش غذای آنلاین انجام می­شود، همگی از طریق فناوری فینتک است. از طرف دیگر طیف گسترده­ ای از خدمات مالی که توسط نرم ­افزارهای مختلف صورت می­گیرد همه با پیشرفت فناوری­های مالی فینتک (FinTech) امکانپذیر شده است.

با ظهور تکنولوژی فینتک، خدمات مالی آنلاین بسیار افزایش پیدا کرده و برنامه­ ریزی و روند تایید و دریافت وام آسان­تر و سریع­تر شده است، از طرفی بسیاری از امکانات، خدمات و اجناس به راحتی به صورت آنلاین خرید و فروش می­شود و افراد زیادی از طریق تراکنش ­های آنلاین برای سرمایه ­گذاری­های کوچک و بزرگ اقدام می­کنند. خدمات بیمه از طریق آنلاین به راحتی انجام می­شود و هوش مصنوعی که از داده­ ها و اطلاعات افراد پشتیبانی می­کند موجب اطمینان خاطر بیشتر و فراگیر شدن استفاده از این تکنولوژی در دنیا شده است.

به علاوه در سال­ها اخیر انقدر استارتاپ و شرکت­های کسب و کار متفاوت به دنیای فینتک اضافه شده که در هر رشته و هر سمت و سویی که قدم بگذارید می­توانید با استفاده از این تکنولوژی کارهایتان را با سرعت و راحتی بیشتری در عرض چند دقیقه انجام دهید. خرید انواع نیازهای روزمره و تراکنش ­های مالی و واریزی و برداشت وجه در کنار انتقال وجه به کارت ­های دیگر و اطلاع از میزان حساب و تراکنش­های افراد در کنار فروش اجناس و… همه این­ها تنها می­تواند به بخشی از خدماتی که این فناوری­ مدرن در اختیار دنیا قرار داده اشاره کند.

از طرفی رشد و توسعه این صنعت در دنیا و فراگیر شدن آن در حوزه­ های مختلف نیز باعث شده تا افراد و استارتاپ ­های زیادی به شدن و بیشتر از گذشته به دنبال رفع کردن ایرادات و مشکلات موجود در این فناوریهای مالی باشند و احتمالا در سال­های آینده میزان خطا و ایراد در ارائه این خدمات به کمترین مقدار خود می­رسد و خیلی زود آنقدر فراگیر می­شود که همه در مقابل استفاده از این سیستم، ابراز رضایت و خرسندی خواهند کرد و شاید کوچک­ترین کارهایی هم که امروزه برای آن مجبورید به بانک بروید و با برای انجام آن شخصا حضور داشته باشید، به راحتی و از راه اینترنت و تنها به وسیله گوشی موبایل هوشمندتان قابل دسترسی و انجام باشد.

از فینتک (FinTech) بیشتر در چه ابزارها و شبکه ­هایی استفاده می­شود؟

امروزه فینتک (FinTech) به عنوان یک سرویس شگفت انگیز مدرن با بخش مالی به شدت درآمیخته شده و بسیاری از فعالیت­های روزمره زندگی به آن بستگی دارد. ترکیبی از فناوری­ و امور مالی که نتایج هیجان انگیزی با خود به همراه دارد و امروزه در به صورت­های متفاوتی مورد استفاده قرار می­گیرد.

  • فناوری موبایل:

تعداد کاربرانی که امروزه از خدمات بانکی و تراکنش ­های مالی از طریق گوشی تلفن همراه خود استفاده می­کنند، روز به روز در حاال افزایش است زیرا با سرعت و اطمینان خاطر زیادی همه کارهایی که شاید انجام آن­ها در بانک بیش از یک ساعت وقت آن­ها را می­گرفت در کمتر از یک دقیقه در خانه امکان­پذیر شده است.

  • بانک­های مجازی:

خدماتی که می­توان از بانک­های مجازی و بدون طی کردن مسیر تا بانک استفاده کرد، یکی از بهترین امکانات فناوری­های مالی مدرن محسوب می­شود. تنها با دسترسی به اینترنت می­تواند با امینت بسیار بالایی همه کارهای بانکی را در کمتر از چند دقیقه انجام داد.

صنعت بانک امروزه مشتاق­ تر از همیشه از این فناوری برای خدمت­ رسانی به مشتریان و سرمایه­ گذاران استفاده می­کند و با تجزیه و تحلیل تراکنش­ها، خرید و فروش و… به مشتریان تجربه ­ای هدفمند­تر و خاص ­تر القا می­کند تا راحت­تر و با سرعت بیشتری خدمات مالی خود را انجام بدهند.

  • هوش مصنوعی:

فناوری فینتک با هوش مصنوعی در هم آمیخته شده و امروزه بسیاری از عملیات بانکی و مالی همانند جمع آوری داده ­ها، تجزیه و تحلیل داده ­ها و مشاوره برای سرمایه­ گذاری بهتر با توجه به محدودیت­های مالی و میزان هزینه­ ها با استفاده از هوش مصنوعی در فناوری فینتک (FinTech) بسیار ساده ­تر شده است.

  • فناوری بیومتریک:

صنایع مالی و بانکی بیشتر مستعد قرار گرفتن در تهدیدات اینترنتی هستند و از این رو امینیت، به عنوان یکی از مهم­ترین عوامل در خدمات فینتک (FinTech) محسوب می­شود که بهترین روش برای تایید هویت، استفاده از فناوری بیومتریک است.

  • بلاکچین:

بلاکچین که امروزه نقش مهمی در خدمات مالی دنیا ایفا می­کند، از فینتک برای بهبود ارائه خدمات خود استفاده می­نماید و از این طریق امکان انجام عملیات مالی را به صورت اتوماتیک برای افراد فراهم می­کند.

خطراتی که در استفاده از فینتک وجود دارد!

باید این موضوع را قبول کنیم که همه تکنولوژی­ ها و فناوری­های مالی و غیر مالی، در کنار همه سودها و فوایدی که دارند، می­توانند نقص­ها و خطراتی را نیز به همراه داشته باشند که در ادامه می­توانید با مهمترین آن­ها آشنا شوید.

  • قوانین نامشخص:

شرکت­های فنتیک در صنایع مالی، یکی از مدرن­ترین و جدید­ترین حوزه ­ها محسوب می­شوند و برای مدل­های مختلف کسب و کار خدمات ارائه می­دهند و همین موضوع موجب می­شود تا قوانین و مقررات در شرایط مختلف کمی متفاوت شود و حقوق افراد به طور دقیق در کار با این فناوری مشخص نشود.

  • عجولانه تصمیم گرفتن:

­معمولا محصولات مالی که به صورت آنلاین خریداری می­شوند، بدون دیدن به مشتری این حس را القا می­کنند که سریع­تر خرید خود را انجام دهد و در خیلی مواقع افراد به صورت عجولانه و بدون اطلاعات کافی اقدام به خرید می­کنند.

  • خطراتی مبتنی بر تکنولوژی:

محصولاتی که به صورت آنلاین خریداری می­شوند، می­توانند افراد را در معرض خطراتی احتمالی نیز قرار دهند. برای مثال شما برای خرید آنلاین باید اطلاعات شخصی­تان را وارد کنید و از طرفی برخی افراد می­توانند با اطلاعات اشتباه افرادی دیگری اقدام به خرید کنند که همه این­ها می­تواند موجب ایجاد مشکلاتی شود.

  • محرومیت مالی:

در حالی که تکنولوژی به شما حق انتخاب بیشتر و دسترسی راحت­تر و سریع­تری می­دهد، در مقابل افرادی که چیزی از اینترنت و فضاهای هوشمند و کار با دستگاه­ هایی همچون رایانه و تلفن­ های هوشمند را نمیدانند، از بسیاری از امکانات محروم می­سازد.

جایگاه فینتک (FinTech) در دنیا!

در سال­های اخیر فناوری فینتک (FinTech) رشد و توسعه زیادی داشته و شاید تنها بخش اندکی از امور مالیاتی دنیا را تحت پوشش خود قرار نداده باشد. صنعت بانکداری روز به روز وابستگی­ های بیشتری به این تکنولوژی پیدا می­کند و امروزه اکثر امور بانکی به راحتی و از راه دور تنها به وسیله یک گوشی موبایل هوشمند و یا یک کامپیوتر قابل استفاده و در دسترس است.

برخی از اپلیکیشن­های بانکداری تا چندین میلیون مشتری دارند و صنعت فینتک همچنان در حال رونق یافتن است. طبق تخمین­ هایی که زده شده است احتمالا تا سال ۲۰۲۳ تقریبا ۳۰ درصد از مشاغل بانکی به وسیله این تکنولوژی ­ها جایگزین خواهد شد و بیشتر امور بانکی به صورت غیر حضوری و از راه دور انجام می­شود.

رشد و گسترش فینتک (FinTech) موجب شده تا بازیگران کوچکی که در این صنعت دست دارند، به رقابت با هم بپردازند و بانکداری­ های سنتی و موسسات مالی برای ارائه تسهیلات به مشتریان با هم در رقابت باشند. امروزه دیگر اهمیتی ندارد کدام موسسه، بانک و فروشگاه اینترنتی بزرگ­تر است، بلکه سرعت و مسئولیت­ پذیری در این فناوری حرف اول را می­زند و بیشتر از هر چیز دیگری حائز اهمیت است.

از طرفی از آنجا که نیازهای افراد مختلف در شرایط گوناگون با هم متفاوت است، به همین دلیل، خدمات هدفمند با توجه به این نیازها فراهم شده و با سرعت و هزینه ­های پایین­ تر به مشتریان ارائه می­گردد. هر شرکت و یا اراده دهنده خدمات با دست­یابی به یک نوآوری جدید در حل مشکلات قدیم، مشتریان را به سوی خود می­کشاند و در این فضای رقابت برانگیز، هر کس در پی جلب رضایت بیشتر و ارائه خدماتی جدیدتر در دنیای فناوری­های مالی است.

شاید برخی از موسسات مالی سنتی دیرتر به جمع افرادی که از تکنولوژی فینتک استفاده می­کنند، اضافه شوند. اما باید بدانید همان­ ها هم در برخی از جنبه ­های ازائه خدمات ای این تکنولوژی استفاده می­کنند و یا در پی هوشمندسازی و استفاده از پرداخت دیجیتال و آنلاین در شبکه­ های خود هستند. زیرا در دنیای امروزی برای افزایش سرعت و ارائه خدمات بهتر و راحت­تر حتی اگر با این فناوری ­های مالی به طور کامل موافق نباشند هم باز هم در جایی از کاشان مجبور به استفاده از فینتک می­شوند و برا اینکه کارشان را حضوری و در طی چند روز و چند ماه انجام دهند، در کمتر از چند دقیقه می­توانند به صورت انلاین مراحل را به سادگی انجام دهند و تایید کنند.

از طرفی بیشتر کسانی که از این شبکه ­ها و نرم­ افزارهای هوشمند استفاده می­کنند، از گوشی­ های هوشمند خود برای این کار استفاده می­کنند و حتی برای خرید غذا و یک قهوه ساده نیز ترجیح می­دهند تا آن را به صورت آنلاین بدون اینکه مسیر طولانی را در ترافیک طی کنند به راحتی از خانه یا محل کارشان سفارش دهند و شایدد باورش سخت باشد ولی تنها امسال حدود ۲۷ میلیارد دلار معامله تنها از طریق تلفن­ های همراه هوشمند انجام شده که این رقم نشان می­دهد که مردم به خرید آسان و انجام سریع­تر امور در کمترین­ زمان علاقه زیادی پیدا کرده ­اند و دوست دارند کارهایشان به صورت غیر حضوری انجام شود.

همین موضوع نیز موجب شده تا کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین در سال­های اخیر به شدن رشد پیدا کند و افراد زیادی بدون اینکه حتی مکان و یا فروشگاهی داشته باشند بتوانند به درآمدهای بالایی در روز دست پیدا کنند و ترکنش­های زیادی را در روز داشته باشند.

به هر حال دنیا به سوی هوشمندسازی و آنلاین شدن پیش می­روند و مردم، سازمان­ها و سرمایه ­گذاران نیز باید سعی کنند تا برای هر چه بیشتر دیده­ شدن، این موضوع را مورد پذیرش قرار دهند و قبول کنند که در عضر حاضر بدون استفاده از این تکنولوژی­ ها نمی­توان چندان به موفقیت دست پیدا کرد و در رده­ های بالایی در دنیا قرار گرفت.

چه زمانی استفاده از فینتک جوابگو نیست!

انجام بسیاری از خدمات به وسیله تکنولوژی فینتک قابل انجام است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. خرید، دریافت پول و حتی انجام کارهای مربوط به امور بیمه نیز به راحتی با فینتک انجام می­شود. اما جالب است که بدانید این موضوع برای بسیاری از جوان­ها و افراد حرفه ­ای کاملا قابل درک است اما پذیرش انجام برخی کارها که فردی سال­ها آن را به صورت حضوری انجام داده، کمی مشکل به نظر می­رسد.

در واقع احساس عدم اعتماد به اینکه کسی اطلاعات شخصی خود را وارد سیستم­ های آنلاین و کامپوترها کند به برخی ار افراد اجازه نمی­دهد تا این فناوری­های به روز و مدرن استفاده کنند. این افراد ترجیح می­دهند تا مستقیم به شرکت­های بیمه مراجعه کنند و خودشان شخصا همه امور اداری و اطلاعاتشان را وارد نمایند.

باید بدانید که هنوز بعد از گذشت سال­ها افرادی هستند که اینگونه فکر می­کنند و دوست دارند خودشان مستقیما کارهایشان را انجام دهند. البته شاید هم مشکلاتی که در این سیستم های انلاین و شبکه­ های هوشمند رخ می­دهد بیشتر از هر عامل دیگری به این افراد اطمینان دهد که انجام کارهای از طریق حضوری می­تواند مطمئن­تر باشد. ولی فوایدی که این تکنولوژی برای عموم مردم و سرمایه ­داران به همراه داشته نیز موجب شده تا هر روز به تعداد افرادی که مشتاقانه از این تکنولوژی استفاده می­کنند، افزوده شود و شرکت­های بیشتری برای ارائه تسهیلات بهتر به مشتریان خود از این فناوری به روز و مدرن استفاده کنند.

در آخر بهتر است بدانید…

در آخر و با توجه به همه مواردی که در مورد تکنولوژی فینتک عنوان شد می­توان نتیجه گرفت که این سرویس یک فناوری فوق ­العادی در دنیای امروز است که همچنان نیز در حال توسعه و خدمات رسانی بیشتر است و شرایط مساعدتر و راحت­تری را برای معاملات سرمایه ­گذاران و همه افراد عادی فراهم ساخته است. روز به روز به تعداد استارتاپ­ هایی که از این تکنولوژی بهره می­گیرند و ایده ­های نویی برای استفاده از ان ارائه میدهند بیشتر می­شود و تقریبا در حال فراگیر شدن در همه صنایع مالی دنیا به سوی جلو حرکت می­کند.

اما اینکه در سال­های آینده این صنعت تا چه میزانی در امور بانکداری و ارائه خدمات بانکی بر مشتریان خود تاثیر بگذارد، چندان قابل پیش ­بینی نیست. اما شاید این موضوع کاملا روشن باشد که فناوری بلاکچین بطور مشخصی توسعه پیدا می­کند و به یک مورد فراگیرتر تبدیل می­شود و از فینتک نه تنها در فناوری­ های مالی و مرتبط با کسب و کار، بلکه در در تمام زمینه­ های زندگی نیز به وفور استفاده می­شود و احتمالا امنیت و اعتماد سازی در این تکنولوژی در آینده بسیار بیشتر خواهد شد و همه افراد بدون داشتن هیچ نگرانی قادر به استفاده از این سیستم برای برآورده کردن هر گونه تغییری در امور مالی خود خواهند بود.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ