مدیریت دانش کسب و کار

اصول پرسونال برندینگ

امروزه در دنیای دیجیتال، با ارزش‌ترین کاری که هر فرد، سازمان یا صنعت می‌تواند برای خود انجام دهد ساخت یک برند شخصی (پرسونال برند) است. پرسونال برندینگ است که افراد غیرحرفه‌ای را از افراد متخصص و کارشناس مجزا می‌کند. پروسونال برندینگ (Personal Branding) در دنیای شخصی یا کاری یک برتری به شمار می‌رود. مردم اغلب در مورد این مسئله صحبت می‌کنند که درصدد بهبود برند شخصی خود هستند. بدون شک حتماً می‌دانید که یک برند تجاری چیست و به طور معمول هم در زمان گفتگو در مورد عوامل تأثیرگذار بر بازار و تجارت در مورد برندهای تجاری صحبت می‌کنید. اما پرسونال برندینگ یا ساخت یک برند شخصی برای اغلب مردم امری غیرمعمول است. در عصر دیجیتال، همه چیز، چه خوب و چه بد، تا ابد در اینترنت باقی می‌ماند، در چنین عصری پرسونال برندینگ از هر چیزی مهمتر است چرا که رد آن همیشه در اینترنت باقی خواهد ماند.

در ادامه این بحث به این موضوع خواهیم پرداخت که پرسونال برندینگ چیست و چه اصولی دارد. اگر قصد دارید برای خودتان برندی بسازید و یا برند شخصی‌تان را ارتقا دهید مطالعه این مقاله به شما کمک شایانی خواهد کرد.

برند شخصی چیست؟

ساده‌ترین راه برای ساختن یک برند شخصی در اینترنت همان راهی است که شما خودتان را در رسانه‌های اجتماعی بین‌المللی معرفی می‌کنید. همه ما ذاتاً دارای برندهای شخصی هستیم. اکثراً دارای پروفایل بوده و سایرین بر اساس آنچه که می‌توانند از راه دور مشاهده کنند ما را قضاوت می‌کنند. تنها تفاوت آن این است که برخی افراد از تأثیر شگفت‌انگیز کلمات و تصاویر با خبر هستند و از آن استفاده می‌کنند و برخی دیگر تنها به گذاشتن نظرات و احساسات خود در فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و سایر موارد اکتفا می‌کنند. این تفاوت بسیار مهم است و می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه‌ای در مسیر زندگی و البته کسب و کار شما به وجود آورد، در صورتی که به نحوی صحیح به کار گرفته شود.

اغلب مردم متوجه این موضوع نیستند که افرادی که عاشق دنبال کردن رسانه‌های اجتماعی هستند، در واقع استاد پرسونال برندینگ هستند. دختر یا پسری که عکس‌های سلفی زیبایی در صفحات اجتماعی خود می‌گذارد، کارهای بسیار زیادی برای خوب به نظر رسیدن آن انجام داده است و هزینه بالایی برای آن کرده است. به طور مثال برای رفتن به سفر یا رستورانی که عکس آن را در صفحه اینستاگرام خود گذاشته است، هزینه بالایی کرده است و متعاقباً بسیاری از افراد هم آن تصاویر را مشاهده می‌کنند. دلیل این موضوع بسیار واضح است آن‌ها کاملاً اعتقاد دارند که این زمان، انرژی و هزینه‌ای که صرف کرده‌اند بسیار ارزشمند بوده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

قدرت جلب توجه!

وقتی قادر باشید توجه مردم را به خود جلب کنید، شما قادر خواهید بود نوعی جامعه را تشکیل دهید و طرفدارانی برای خود ایجاد کنید، در نهایت شما دارایی بسیار با ارزشی بدست خواهید آورد. چرا که:

  • توجه مردم و در واقع شمار زیادی مخاطب باعث می‌شود شما به عنوان یک سخنگو انتخاب شوید.
  • جلب توجه باعث می‌شود شما مشتریان را به سمت محصول یا خدماتی که خودتان تولید کرده‌اید هدایت نمایید.
  • جلب توجه باعث می‌شود فرصت‌های همکاری پیش روی شما قرار گیرد که پیش از این غیرممکن بودند.
  • جلب توجه باعث افزایش اعتبار و اعتماد شما خواهد شد.

چرا به برند شخصی نیاز داریم؟

فهرست فوق می‌تواند تا هزاران گزینه دیگر ادامه داشته باشد. اما موضوع اصلی این است که چرا ما به برند شخصی نیاز داریم؟ برند شخصی می‌تواند در زندگی کاری شما نقش حیاتی داشته باشد. در واقع از طریق برند شخصی خود را به مشتریان کنونی و آتی معرفی خواهید کرد. پرسونال برندینگ تضمین می‌کند مردم شما را آنطور که خودتان می‌خواهید ببینند، تا اینکه به دلخواه خودشان قضاوت کنند و تصمیم بگیرند.

با پرسونال برندینگ می‌توانید توانایی‌ها و علایق خود را در معرض نمایش قرار دهید. بدین طریق مردم باور می‌کنند که شما را بهتر می‌شناسند و متعاقباً می‌توانند به شما اعتماد کنند؛ این مسئله حتی در مورد مردم غریبه و عادی هم صادق است که هرگز شما را ملاقات نکرده‌اند و از این طریق با شما آشنا شده‌اند.

در دنیای مدرن امروز این یک حقیقت است که اگر می‌خواهید سایرین را تحت تأثیر قرار دهید و نفوذ بیشتری داشته باشید باید یک برند شخصی قدرتمند برای خود بسازید. برند شخصی شما باعث می‌شود شما از تمامی اطرافیان و رقبای خود جلوتر بوده و متمایز باشید. با استفاده از برند شخصی می‌توانید دانش و مهارت‌های خود را به نمایش گذارید و تصویری به یادماندنی از خود خلق کنید.

نسل هزاره به طور کلی نسبت به تبلیغات بی‌اعتماد هستند. در واقع بر اساس آمار و ارقام بین‌المللی، ۸۴ درصد از نسل هزاره نه به تبلیغات و نه به برندی که شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند اعتماد ندارند. در عین حال آن‌ها تقریباً به مردمی که احساس می‌کنند می‌شناسند اعتماد می‌کنند، حتی اگر این افراد از کسب و کاری حمایت کنند که از برند آن نفرت دارند.

به همین دلیل کسب وکار کارها برای موفقیت باید مجدداً بر نحوه معرفی خودشان به بازار تمرکز کنند و مسئله برندینگ را به خوبی مورد بررسی قرار دهند. در واقع نحوه معرفی و برندینگ دو دلیل اصلی موفقیت بازاریاب‌های تأثیرگذار در بازار طی سال‌های اخیر هستند.

مهمترین مسئله در این راستا ایجاد شخصیت ویژه برای برخی افراد در یک کسب و کار است. بدیهی است که چنین کاری برای کسب و کارهای کوچک آسان است. اما استفاده از به طور مثال یک فرد برای برندینگ و معرفی محصولات یک برند برای شرکت‌های بزرگ بسیار دشوار است. اما برخی از شرکت‌ها به خوبی توانسته‌اند این مسئله را مدیریت کنند. استیو جابز از پرسونال برندینگ حتی قبل از اینکه این عبارت در دنیای مدرن شناخته شود به بهترین نحو استفاده کرد و خود را به عنوان چهره اول شرکت اپل در سرتاسر جهان معرفی کرد. منطق حکم می‌کند که مالک یا مدیر یک کسب و کار قبل از عرضه محصولات خود یا قبل انتقال پیام و شعار برند خود، با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کند.

اصول پرسونال برندینگ

ایجاد یک برند شخصی نیازمند خودشناسی، تفکر و تأمل و درون‌نگری است. اگر شما خودتان، کسب و کارتان یا صنعتتان را به خوبی بشناسید، چیزی که تنها افراد اندکی هستند که در آن تبحر دارند، تأثیر شگفت‌انگیز آن را در نحوه برخورد با برندتان مشاهده خواهید کرد. اغلب مردم به سختی می‌توانند توصیف دقیق و مشخصی از خودشان ارائه دهند، در حالی که معمولاً توصیف اینکه چه چیزی می‌خواهند باشند بسیار ساده‌تر است.

اگر هدف نهایی شما از پرسونال برندینگ، ارتقای عملکرد کسب و کارتان است، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان خود را به خوبی می‌شناسید و پرسونال برندینگ شما مطابق با مشتریان مورد هدفتان است. این موضوع تکنیک جدیدی نیست و تاجرین سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهند، حتی قبل از اینکه اینترنت اختراع شود.

سپس شما باید برای خود شهرت ایجاد کنید، به عبارت دیگر باید به همه دنیا نشان دهید که به عده خاصی از افراد اهمیت می‌دهید، این افراد در آینده به مشتریان یا مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات شما تبدیل خواهند شد. مهمترین بخش از پرسونال برندینگ این است که اطمینان ایجاد کنید شما از بین مردم عادی آمده‌اید و با مشکلات و مسائل آن‌ها به خوبی آشنا هستید. تنها تفاوت که بین شما و آن گروه از افراد وجود دارد این است که شما راه‌حل این مشکلات را در اختیار دارید و قصد دارید آن را با سایرین هم به اشتراک بگذارید.

شما نباید تبدیل به یک فروشنده خودرو کلیشه‌ای تبدیل شوید، حتی اگر در واقعیت در زمینه داد و ستد خودرو فعالیت می‌کنید. مشتریان بدبین تصور می‌کنند که تمامی شرکت‌ها و کسب و کارها تنها قصد دارند به هر طریق ممکن اجناسشان را به مردم بفروشند. هدف اصلی پرسونال برندینگ کاهش تأکید بر فروش و از بین بردن این بدبینی است.

امروزه نمی‌توانید اهمیت رسانه‌های اجتماعی را نادیده بگیرید. بخشی از پرسونال برندینگ حضور در رسانه‌های اجتماعی و ساخت حساب کاربری در تمامی شبکه‌هایی است که مشتریان شما در آنجا حضور دارند. البته این حضور باید طوری باشد که همه بتوانند آن را مشاهده کنند و به صورت خصوصی نباشد. شما نمی‌خواهید برای دوستان یا خانواده خود یک حساب کاربری در اینستاگرام بسازید، شما باید یک صفحه مجزا و متمایز با نامی خاص برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

در راستای برندینگ نباید دنیای آفلاین و خارج از اینترنت را هم فراموش کنید. برند شخصی شما می‌بایست تمامی مناطقی که مشتریان می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند را تحت پوشش قرار دهد. استفاده از کارت‌های تجاری قدیمی نیز یکی از روش‌های مهم در برندینگ است و به اندازه حضور در شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد. به خاطر بسپارید که خط مشی مشابهی را در هر دو روش دنبال کنید.

کارت شرکت یا برند خود را همیشه همراه داشته باشید، این کارت‌ها هنوز هم همچون ایام گذشته بسیار تأثیرگذار هستند. هرجا که شرایط مناسبی بود و افرادی را مشاهده نمودید که از پتانسیل تبدیل شده به مشتری شما برخوردار بودند، کارت خود را ارائه دهید تا بتوانید با افراد ارتباط برقرار کرده و برندتان را معرفی کنید.

در برندینگ حتی نحوه لباس پوشیدن هم می‌تواند مخاطبین شما را تحت تأثیر قرار دهد. تصویری که از شما ارسال می‌شود باید مطابق با برند شخصی شما باشد، مطابق نظر مشتریان شما باشد، تا بتوانید نفوذ خود را افزایش دهید. راز پرسونال برندینگ موفق، هماهنگی و سازگاری بین عناصر است. شما تلاش می‌کنید که یک تصویر ویژه از خودتان به دنیا مخابره کنید، پس شما باید مطابق با همان تصویر عمل کنید یا نشان دهید که آن طور عمل می‌کنید تا بتوانید اعتماد بیشتری را جلب کنید.

سخن آخر اینکه شما می‌خواهید برند شخصی‌تان قابل اعتماد و معتبر باشد، به همین دلیل باید عیوب و نواقص خود را نادیده بگیرید و تصویری ایده‌آل و معتبر را به مخاطبین اصلی خود ارسال نمایید. در حقیقت برند شخصی شما باید مطابق با خواسته‌های طرفداران شما باشد و آن چیزی باشد که آن‌ها می‌خواهند. اگر مردم نتوانند برند شخصی شما را باور کنند، آنگاه شما با مشکل عدم اعتبار مواجه شده و ممکن است شکست بخورید. خیلی سخت نیست که برای برندینگ موفق از یک شخصیت غیرواقعی استفاده کنید و در واقعیت هم به همان طریق زندگی کنید.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ