مدیریت دانش کسب و کار

از ایده تا محصول!

ممکن است شما همین الان که شروع به خواندن این مطلب کرده ­اید، یک ایده استارتاپی برای راه­ اندازی کسب و کاری جدید در سر داشته باشید و با خودتان فکر می­کنید چطور می­توانم ایده ­ام را به محصول تبدیل کنم و ارزش ایده­ خلاقانه ­ای که دارم را به دیگران نشان دهم. بگذارید موضوع را برایتان روشن کنیم، ایده به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و در واقع این طرح محصول و اقدامات شماست که در دنیای واقعی حائز اهمیت است و این در حالی است که امروزه بیشتر از ۹۰ درصد از استارتاپ­ها با شکست مواجه می­شوند.

در واقع باید بدانید دنیا پر از ایده ­های نو و جدید است که شما برای نشان دادن ایده خود­تان باید وارد یک رقابت بی رحم و گاهی حتی ناعادلانه ­ای شوید. بسیاری از افرادی که شروع به راه ­اندازی یک استارتاپ می­کنند، در واقع در ابتدا هیچوقت خودشان را در میان آن ۹۰ درصد شکستن خورده نمی­بینند ولی باید بدانید که شمار زیادی از آنها در همان سال اول شکست می­خورند و اگر شما هم مراقب نباشید، خیلی زود در زمره این ۹۰ درصد بازنده قرار می­گیرید.

بهتر است بدانید در دنیای کسب و کار هیچ اشتباهی قابل پذیرش نیست و شما باید چیزی را که مردم نیاز دارند بسازید و در مقابل همه، با قدرت از ایده خودتان دفاع کنید. اما به راستی مهم­ترین مراحلی که باید طی کنید چیست و شما چطور می­توانید ایده ­تان را به محصولاتی کاربردی تبدیل کنید. بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مراحل تبدیل ایده به محصول در اکوسیستم استارتاپی آشنا شوید.

همه چیز را یادداشت کنید!

بهتر است بدانید اگر برای محافظت از ایده ­تان تلاش نکنید، این ایده هیچ ارزشی ندارد. در دنیای استارتاپی، سرقت، یکی از واقعیت ­های پیش روی شماست و ممکن است قبل از اینکه شما حرکت جدی انجام دهید، یک نفر بسیار سریع­تر مفهوم ایده شما را برای راه ­اندازی کسب و کار خودش به کار بگیرد. اینجاست که شما باید بتوانید ثابت کنید که این ایده شما بوده و شما اولین فردی بودید که این فکر به ذهنتان خطور کرده است. برای همین بهتر است تا از همان ابتدا همه  مراحل ایده تا اجرا را به عنوان اسناد اولیه مکتوب کنید و شروع به نوشتن همه چیزی که در سر دارید کنید:

  • زمان دقیقی که ایده به ذهنتان خطور کرد
  • اینکه ایده شما دقیقا چیست
  • چطور کار می­کند
  • چطور آن را به کار می­برید
  • قرار است چطور ایده­تان را به بازار عرضه کنید

زمانی که گام ­های اول برای رسم محصول را به ثبت رساندید، حال شما مستنداتی کلیدی دارید که نشان می­دهد در چه زمانی و با چه جزئیاتی کارتان را شروع کردید. فراموش نکنید که این اسناد الان همه ایده ­های شماست و باید در حفظ ایده ­ها و اسناد مربوط به آن بسیار دقت کنید.

بهتر است در این مسیر تنها نباشید!

گام­ های زیادی در پیش دارید و قرار است مراحل آسان و سختی را پشت سر بگذارید، برای بهبود و سرعت روند انجام کارهایتان بهتر است از تجربه و دانش کافی استفاده کنید. برای مثال می­توانید یک وکیل واجد شرایط برای ثبت اختراعتان استخدام کنید تا با دانش و هدف مشخص به سوی ثبت ایده ­تان گام بردارید. می­توانید دنبال یک شریک تجاری برای راحت­تر شدن روال کارهایتان باشید و از مهارت و قدرت افرادی که می­توانند در مسیر به شما کمک کنند، استفاده کنید.

شروع به تحقیق کنید!

همه موفقیت یک ایده در استارتاپ شما به تحقیقاتی که در مورد آن انجام می ­دهید بستگی دارد. در اکثر مواقع ایده شما جایی در دنیا به طریقی انجام شده و شاید حال فرم و شکل آن در کار شما کمی متغیر است.

از طرف دیگر بسیاری از ایده ­هایی که ما فکر می­کنیم خلاقانه و نو هستند، در گوشه­ای از دنیا ثبت شده ­اند و مورد استفاده قرار می­گیرند و اینکه شما تا به حال در این مورد چیزی نشنیده و ندیده­ اید دلیل بر تازه بودن ایده نمی­شود. بهتر است قبل از هر اقدامی در مورد وجود ایده ­تان مطمئن شوید و از طرف دیگر خیلی زود شروع به تحقیق در مورد اختراعات و محصولات مشابه ایده خودتان کنید و قدرت اینترنت و گوگل را دست کم نگیرید و مطمئن باشید در ۹۰ درصد اوقات می­توانید محصول و یا ایده ­هایی مشابه چیزی که در سر دارید را پیدا کنید و حتی برای بهتر شدن ایده و حتی صرف نظر کردن از شروع کسب و کارتان از آن بهره ­مند شوید.

 زمانی که موفق نشدید محصولی مشابه در اینترنت پیدا کنید، بهتر است در بازار جستجو کنید و مشتریان هدفتان را مشخص کنید و در مورد کاربردی بودن و احتمالاتی که در مسیرتان وجود دارد تحقیق کنید. یکی از بزرگ­ترین دلایل شکست استارتاپ­ ها این است که به مشتریانشان فکر نمی­کنند و در افکار خودر در مورد ساخت یک کسب و کار جدید متمرکز می­شوند و فراموش می­کنند که چطور باید این کسب و کار را در بازار بگنجانند و جای دهند. اما در این مسیر شما به کسی نیاز دارید که محصول شما را وارد بازار کند و بفروشد، پس این تحقیق برای کار شما بسیار حیاتی و ضروری است. بگذارید روشن­تر بگوییم، اگر با خودتان فکر می­کنید که ایده شما می­تواند دنیا را تغییر می­دهد، دلیل نمی­شود که دیگران هم همین فکر را در مورد ایده شما داشته باشند!

بهتر است این سوالات را از خودتان بپرسید و برای آن­ها پاسخ درستی پیدا کنید:

  • محصول شما برای چه افرادی مفید است؟
  • آیا در حال حاضر چیزی مشابه این محصول در بازار وجود دارد؟
  • آیا تولید محصول مقرون به صرفه است؟
  • آیا محصولی که در نظر دارید، ارزش آن را دارد که مردم بخاطر آن پول پرداخت کنند؟
نمونه­ سازی کنید!

با بهره ­گیری از تکنولوژی­های جدید، این مرحله از کارتان نسبت به گذشته بسیار ساده­ تر شده است و این دقیقا کاری است که شما باید قبل از ثبت اختراحتان انجام بدهید. یک نمونه از محصولی که در ذهن دارید، تولید کنید همه مشکلات غیر منتظره در طرحتان را با دقت بررسی و برطرف سازید. حتی اگر خودتان تا به حال چنین تجربه­ ای نداشته ­اید و یا طراح و مهندس نیستید، بهتر است این کار را انجام دهید.

برای شروع بهتر است طرحتان را بکشید و از روی طرح و نقشه سعی کنید با هر چیزی که می­توانید ایده ­تان را با ابعاد واقعی به محصولی مشابه چیزی که در سر دارید تبدیل کنید. این قسمت از کارتان و تولید یک اولین محصول از ایده ­تان اهمیت زیادی دارد، پس سعی کنید آن را با جدیت و دقت بی نظیری انجام دهید و قبل از اینکه اقدام به تولید انبوه کنید، همه ایرادات آن را برطرف و ایده ­تان را به طور دقیق بهینه کنید تا عملکردی و جذاب­تر شود.

بارها ایده ­تان را امتحان کنید!

هیچ محصولی در همان ابتدای کار تکمیل و به دور از اشکال نیست. باید بارها ایده ­ای که در سر دارید را اجرا کنید و از درست بودن روند و کاربردی بودن آن مطمئن شوید. از دوستان و آشنایان مورد اعتمادتان بخواهید صادقانه نظر و بازخوردشان را در مورد ایده آما بگویند و از این بازخوردها در جهت بهتر شدن کارتان استفاده کنید.

اگر به تنهایی روی ایده ­تان تمرکز کنید و در دلتان خودتان را تحسین کنید، هیچوقت نمی­توانید اطمینان حاصل کنید که ایده شما در واقعیت نیز کاربردی و خوب است یا نه؟ اینکه اصلا دیگران هم فکر می­کنند ایده شما واقعا به درد بخور است یا اینکه این تنها افکار خودتان است. پس دست از رویابافی بردارید و روی واقعیت تمرکز کنید و ایده­ تان را به محصولی که باید باشد تبدیل کنید.

ایده ­تان را ثبت کنید!

حال که طراحی شما به طور کامل انجام شده و ایرادات آن نیز برطرف شده، وقت آن رسیده تا ایده ­تان را ثبت کنید. به طور کلی ۲ نوع اختراع وجود دارد. یکی ایده عملی و قابل استفاده عملی و دیگری ایده طراحی و بهره ­برداری از طرح و نقشه­ ای جدید و نو.

ایده اجرایی معمولا مربوط به خلق یک فرآیند جدید یا یک ماشین و یک ابزار نو است که تا به حال به این شکل وجود نداشته است و ایده و طرحی جدید که قرار است روال کار یا فرآیند انجام عملی را ساده­ تر، سریع­تر و یا برای مشتری جذاب ­تر کند. فراموش نکنید که شما طرحی را برای ثبت می­فرستید که امکان دارد قبول شود و یا مورد استقبال قرار نگیرد و بعد از بررسی ­ها نتایج اعمال می­شود و باید از سوی شما قابل پذیرش باشد.

محصول خود را وارد بازار کنید!

در نهایت و بعد از ثبت ایده ­تان حال باید محصولتان را وارد بازار کنید. یکی از سخت­ ترین بخش­ هایی که از ایده تا محصول با آن روبرو هستید و باید به طور جدی برای تامین نیازهای مالی، تولید و جذب مشتریانتان راهی پیدا کنید. برای سرمایه گذاری باید به دنبال سرمایه گذاران و پلتفرم­ هایی در زمنیه کاری خودتان باشید و با تولید کنندگان صحبت کنید تا راهی برای تولید انبوه و جذب سرمایه­دار پیدا کنید.

در کنار همه این­ ها باید بازاریابی خود را جدی بگیرید و اثبات کنید که ایده و محصول مورد نظر شما مورد استقبال قرار می­گیرد و دنیا به چنین ایده ­ای نیاز دارد. باید اعتمادها را جلب کنید و همه آنچه که دارید به نمایش بگذارید تا دیگران نیز همانند شما به این باور برسند که این ایده واقعا مفید و کاربردی است.

موفقیت استارتاپ…

فراموش نکنید که هیچ موفقیتی یک شبه حاصل نمی­شود و برای اثبات ایده و کسب و کاری که در ذهن دارید باید روزها و شب­ها تلاش کنید. ممکن است زمان طولانی طول بکشد و در تمام این مدت باید مراقب ایده­ هایتان باشید و برای بهتر شدن آن تلاش کنید.

شاید در ظاهر ۹۰ درصد از استارتاپ ­ها با شکست روبرو می­شوند، اما شما مجبور نیستید در گروه شکست خورده­ ها قرار بگیرید و شاید باید مصمم ­تر و پر تلاش ­تر به سوی هدف حرکت کنید و روی تبدیل ایده­ تان به محصولی که در نظر دارید تمرکز کنید تا همه آنچه در فکر شماست خیلی زود به واقعیت تبدیل شود.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ